Pregled bibliografske jedinice broj: 998934
Uloga roditeljskog STEM kapitala u određenju profesionalnih interesa srednjoškolaca
Uloga roditeljskog STEM kapitala u određenju profesionalnih interesa srednjoškolaca // 24. Dani Ramira i Zorana Bujasa: Međunarodni psihologijski znanstveni skup - Knjiga sažetaka / Jelić, Margareta ; Tomas, Jasmina (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2019. str. 133-133 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 998934 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga roditeljskog STEM kapitala u određenju profesionalnih interesa srednjoškolaca
(The role of parental STEM capital in determining the professional interests of high-school students)
Autori
Šimunović, Mara ; Babarović, Toni ; Šverko, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
24. Dani Ramira i Zorana Bujasa: Međunarodni psihologijski znanstveni skup - Knjiga sažetaka
/ Jelić, Margareta ; Tomas, Jasmina - Zagreb : Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2019, 133-133
Skup
24. međunarodni psihologijski znanstveni skup: Dani Ramira i Zorana Bujasa (DRZB 2019)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.04.2019. - 13.04.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
profesionalni interesi ; STEM kapital ; zanimanje roditelja
(professional interests ; STEM capital ; parents' occupations)
Sažetak
Cilj ovog istraživanja je bio utvrditi u kojoj mjeri roditeljske karijere u STEM području mogu odrediti interese učenika završnih razreda srednje škole. Unutar većeg online istraživanja tranzicije karijere adolescenata, za potrebe ovog rada, u uzorak je uključeno 463 srednjoškolaca (33% mladića) koji su pružili podatke o zanimanju svojih roditelja te ispunili upitnik profesionalnih interesa (PGI- S). Zanimanja očeva i majki kodirana su u skladu s popisom STEM zanimanja u O*Net bazi, u kategorije STEM i ne-STEM zanimanja. Multivarijatnom analizom varijance željelo se utvrditi u kojoj mjeri se učenici razlikuju u svojim interesima s obzirom na zanimanje majke i oca, djeluje li efekt roditeljskih zanimanja u jednakoj mjeri na interese djevojaka i mladića te postoji li dodatni interakcijski učinak kombinacije zanimanja oca i majke na interese učenika. S obzirom na nalaze ranijih istraživanja, kao mjere interesa prema STEM području korištene su skale PGI-a: elektrotehnika, mehanika i instalacije (R), prirodopis (I) te orijentacija prema polu Stvari na dimenziji interesa Ljudi-Stvari. Rezultat, prema očekivanjima, ukazuju na znatno izraženije STEM interese kod mladića, osim interesa za prirodopis gdje spolne razlike nisu pronađene. Učinci zanimanja očeva i majki su slabi, te uz p<.01, prisutni tek za očevo zanimanje kod realističnih interesa, odnosno orijentacije prema stvarima. Opaženi učinci roditeljskih zanimanja na interese učenika ne razlikuje se za mladiće i djevojke, odnosno nije utvrđen moderacijski učinak spola učenika na promatrane odnose. Nadalje, pokazalo se da kombinacija zanimanja oca i majke ima određeni dodatni učinak na STEM interese učenika i to na način da su oni izraženiji kada i otac i majka rade unutar STEM područja. Dobiveni rezultati komentirani su s obzirom na teorijska očekivanja i empirijske spoznaje o roditeljskim utjecajima na profesionalni razvoj adolescenata te posebice na razvoj karijera u STEM području.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija