Pregled bibliografske jedinice broj: 997302
Što vrtić ima s tim? Pristup ranom predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija socijalnih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka pisa i timss istraživanja
Što vrtić ima s tim? Pristup ranom predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija socijalnih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka pisa i timss istraživanja // 4. Dani obrazovnih znanost "Odgojno-obrazovni sustav: ograničavajuće i/ili poticajno okruženje"
Zagreb, Hrvatska, 2018. str. 66-66 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 997302 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Što vrtić ima s tim? Pristup ranom predškolskom odgoju i obrazovanju i reprodukcija socijalnih nejednakosti u redovnom školovanju: analiza podataka pisa i timss istraživanja
(What did the kindergarten have with that? Access to Early Childhood Education and Care and Reproduction of Social Inequalities in Regular Education: Analysis of PISA and TIMSS data)
Autori
Matković, Teo ; Dobrotić, Ivana ; Baran, Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
4. Dani obrazovnih znanost "Odgojno-obrazovni sustav: ograničavajuće i/ili poticajno okruženje"
/ - , 2018, 66-66
Skup
4. Dani obrazovnih znanost "Odgojno-obrazovni sustav: ograničavajuće i/ili poticajno okruženje"
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 25.10.2018. - 26.10.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
rani i predškolski odgoj i obrazovanje, obrazovne nejednakosti, kompenzacijska hipoteza, kognitivne vještine, efektivno održane nejednakost
(early childhood education and care, educational inequalities, cognitive skills)
Sažetak
Istraživanja ukazuju na važnost ranoga i predškolskog odgoja i obrazovanja (RPOO) za razvoj kognitivnih i socijalnih vještina kod djece te njihovu pripremu za školu, pri čemu je učinak RPOO snažniji kod djece iz obitelji nižeg SES-a. Empirijske analize o socijalnim nejednakostima u pristupu obrazovanju i školskom uspjehu u Hrvatskoj dominantno su se orijentirale na kasnije stadije školovanja, dok područje RPOO- a ostaje nepoznanica. Stoga je cilj ovog rada utvrditi postojanje i obrasce povezanosti između pohađanja RPOO te kognitivnih postignuća u dobi od 10 i 15 godina u Hrvatskoj. Konkretnije, ispituje se u hrvatskom kontekstu postoji li veza između pohađanja RPOO i kasnijih kognitivnih vještina iz područja matematike, čitanja i prirodoslovlja te razlikuje li se taj učinak s obzirom na SES roditelja. Korištenjem podataka prikupljenih za Hrvatsku u okviru PISA i TIMSS istraživanja (2009-2015) provjerava se sukladnost rezultata s teorijski izvedenim konceptom o „kompenzacijskom učinku“ RPOO-a. Analiza reprezentativnih nacionalnih poduzoraka pet međunarodnih istraživanja za Hrvatsku nije pružila potporu hipotezi o „kompenzacijskom učinku“, ali je u većini slučajeva utvrđen određeni opći doprinos dugotrajnijeg pohađanja RPOO kognitivnim postignućima učenika od petine do desetine raspona jedne „razine kompetencije“ u TIMSS i PISA testovima, a koji se ne može objasniti obrazovanjem ili zanimanjem roditelja, migracijskim zaleđem, sastavom kućanstva ili obilježjima lokalne sredine. Promatrano u okviru obilježja hrvatskog sustava RPOO, koji je slabo priuštiv i dostupan djeci nižeg SES-a, a i u ovom radu ustanovljene velike nejednakosti u učestalosti i trajanju pohađanja programa s obzirom na SES roditelja, posebno razinu njihova obrazovanja, rad dodatno ukazuje na mehanizam efektivnog održavanja nejednakosti u pristupu obrazovanju u Hrvatskoj.
Izvorni jezik
Hrvatski
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Pravni fakultet, Zagreb