Pregled bibliografske jedinice broj: 997148
Identifikacija i karakterizacija parametara rada HCCI motora pri pogonu bioplinom
Identifikacija i karakterizacija parametara rada HCCI motora pri pogonu bioplinom, 2018., doktorska disertacija, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
CROSBI ID: 997148 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Identifikacija i karakterizacija parametara rada HCCI motora pri pogonu bioplinom
(Identification and Characterisation of the Operating Parameters of HCCI Engine Fuelled by Biogas)
Autori
Vučetić, Ante
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Fakultet strojarstva i brodogradnje
Mjesto
Zagreb
Datum
06.07
Godina
2018
Stranica
214
Mentor
Prof. dr. sc. Zoran Lulić
Ključne riječi
HCCI motor, eksperimentalno ispitivanje, bioplin
(HCCI engine, experimental testing, biogas)
Sažetak
Kontinuiranim povećanjem broja motornih vozila te njihovog utjecaja na globalno zatopljenje, dopuštene vrijednosti onečišćujućih tvari iz motora s unutarnjim izgaranjem sve se više smanjuju te se potiče upotreba obnovljivih izvora energije. Kao potencijalno rješenje za smanjenje emisija štetnih tvari te korištenje obnovljivih izvora energije nameće se HCCI (engl. Homogeneous Charge Compression Ignition) motor pogonjen bioplinom koji kao prednost ima nižu emisiju dušikovih oksida i krutih čestica te istovremeno visoku učinkovitost poput Dieselovog motora. Uz navedene prednosti, glavni nedostatak je otežana kontrola procesa izgaranja, što je ujedno i glavni razlog izostanka primjene HCCI motora u komercijalne svrhe. S obzirom na to da HCCI motor može biti pogonjen raznim gorivima, u ovom istraživanju kao pogonsko gorivo upotrebljeno je više goriva, benzin kao referentno gorivo te različite smjese bioplina koje u različitim volumnim omjerima metana i ugljikovog dioksida simuliraju različite „kvalitete“ bioplina. Zbog relativno visoke temperature samozapaljenja bioplina, istražen je utjecaj pojedinih radnih parametara na zapaljenje smjese te značajke rada motora. Kako bi se pokazale potencijalne prednosti HCCI motora, u ovom istraživanju HCCI način rada uspoređen je s konvencionalnim načinom rada motora s vanjskim izvorom paljenja smjese, odnosno Ottovim načinom rada (engl. Spark Ignition, SI). Cilj ovog istraživanja je usporedba i karakterizacija dva različita načina izgaranja na istom motoru s različitim kompresijskim omjerima i različitim gorivima pri sličnim radnim uvjetima. Ispitivanje motora provedeno je pri istom opterećenju, tj. pri istom srednjem indiciranom tlaku motora (engl. Indicated Mean Effective Pressures, IMEP) za Ottov i HCCI način izgaranja pri istoj brzini vrtnje motora. Mjerenja su provedena na eksperimentalnom postavu gdje jezgru čini jednocilindarski zrakom hlađeni motor koji može raditi kako u HCCI tako i u Ottovom načinu rada. Karakterizacija obuhvaća usporedbu tlaka u cilindru motora, temperature, brzinu oslobađanja topline, te usporedbu učinkovitosti motora i emisija HC (engl. hydrocarbons), CO (engl. carbon monoxide) i NOX (engl. nitrogen oxides).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Strojarstvo
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2014-09-1089 - Eksperimentalno istraživanje, optimizacija i karakterizacija rada klipnog motora uz dual-fuel izgaranje (DUFCOROC) (Kozarac, Darko, HRZZ - 2014-09) ( CroRIS)
HRZZ-04.01/57 - Eksperimentalno potpomognuti razvoj naprednih modela izgaranja motora s unutarnjim izgaranjem (Lulić, Zoran, HRZZ ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
Profili:
Ante Vučetić
(autor)