Pregled bibliografske jedinice broj: 995913
Banalni kozmopolitizam? Vrijednosti i kulturna potrošnja srednjoškolaca u Jadranskoj Hrvatskoj
Banalni kozmopolitizam? Vrijednosti i kulturna potrošnja srednjoškolaca u Jadranskoj Hrvatskoj // Socijalna kohezija u društvu polarizacije, konflikata i nejednakosti
Zagreb, Hrvatska, 2019. str. 45-46 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 995913 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Banalni kozmopolitizam? Vrijednosti i kulturna potrošnja srednjoškolaca u Jadranskoj Hrvatskoj
(Banal cosmpolitanism? Values and cultural consumption of high school students in Adriatic Croatia)
Autori
Marcelić, Sven ; Tonković, Željka ; Krolo, Krešimir
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Socijalna kohezija u društvu polarizacije, konflikata i nejednakosti
/ - , 2019, 45-46
Skup
7. nacionalni kongres Hrvatskog sociološkog društva: Socijalna kohezija u društvu polarizacije, konflikata i nejednakosti
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 11.04.2019. - 12.04.2019
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
kulturna potrošnja ; vrijednosti ; tradicionalni kulturni ukus ; moderni kulturni ukus ; banalni kozmpolitizam
(cultural consumption ; values ; traditional cultural taste ; modern cultural taste ; banal cosmopolitanism)
Sažetak
Suvremena istraživanja kulturne potrošnje sve se više bave problematikom kulturne globalizacije. Istraživanja kulturne potrošnje zemalja u nizu zemalja pokazuju da se kao nova linija distinkcije pojavljuje sklonost prema nacionalnoj ili globalnoj kulturi. Pritom se globalna kultura prvenstveno poima kao anglofona. Ovaj se rad stoga temelji na pretpostavci da će se sličan mehanizam pojaviti i u Hrvatskoj. Istraživanje je provedeno na kvotnom uzorku (spol, tip škole i veličina grada činili su kriterij za određivanje kvote) od 2650 srednjoškolaca završnih godina u šest najvećih gradova Jadranske Hrvatske: Pula, Rijeka, Zadar, Šibenik, Split i Dubrovnik. Predstavljeni su rezultati istraživanja koje se baziralo na tri komponente kulturne potrošnje: posjećivanje sadržaja, preferencije glazbenih žanrova glazbe i gledanje televizijskog programa. Vrijednosti učenika mjerene su stavovima prema (post)materijalizmu, socijalnom distancom, stavovima prema rodnim manjinama te stavovima prema religiji i politici. Serednjoškolci su također ispitani i o kulturnoj potrošnji njihovih roditelja, pri čemu se pokazuje jasan utjecaj transmisije kulturnog kapitala. Klasterskom analizom vrijednosnih iskaza izdvojene su tri skupine učenika: tradicionalni, prijelazni i moderni. Potom su klasteri vrijednosti smješteni u kontekst kulturnog ukusa i kulturne potrošnje, pri čemu se pokazalo da na 13 indeksa deriviranih iz nalaza faktorske analize tradicionalni klaster konzistentno pokazuje najviše rezultate kod onih tipova potrošnje i ukusa koji se odnose na tradicionalnu kulturu te primarno sadržaje na hrvatskom i regionalnim jezicima, dok se pripadnici modernog klastera izjašnjavaju kao skloniji stranom, globalnom kulturnom sadržaju. Autori za tu povezanost vrijednosti i ukusa u kulturi predlažu pojam banalni kozmopolitizam.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište u Zadru