Pregled bibliografske jedinice broj: 993217
Polikromije predromaničkog kamenog crkvenog namještaja u Dalmaciji, sinteza
Polikromije predromaničkog kamenog crkvenog namještaja u Dalmaciji, sinteza // Drvene romaničke vratnice splitske katedrale, istraživanje restauriranje i zaštita Wooden Romanesque Doors of the Split Chatedral, Research, Conservation and Protection / Pleše, Tajana ; Ferić Balenović, Janja (ur.).
Split: Hrvatski restauratorski zavod Vlade Republike Hrvatske, 2018. str. 45-48
CROSBI ID: 993217 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Polikromije predromaničkog kamenog crkvenog
namještaja u Dalmaciji, sinteza
(Polychromy on Pre-Romanesque Stone Church Furniture
in Dalmatia. A Synthesis)
Autori
Miliša, Miona
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, ostalo
Knjiga
Drvene romaničke vratnice splitske katedrale, istraživanje restauriranje i zaštita Wooden Romanesque Doors of the Split Chatedral, Research, Conservation and Protection
Urednik/ci
Pleše, Tajana ; Ferić Balenović, Janja
Izdavač
Hrvatski restauratorski zavod Vlade Republike Hrvatske
Grad
Split
Godina
2018
Raspon stranica
45-48
ISBN
978-953-7389-26-0
Ključne riječi
predromanička skulptura ; polikromija na kamenu ; pigmenti
(pre-romanesque sculpture ; painted ancient stone surfaces ; pigments)
Sažetak
Iako su uistinu rijetki ostaci izvorne predromančke polikromije na ulomcima liturgijskog namještaja na istočnoj obali Jadrana, analizama se uspjelo izdvojiti nekoliko ključnih pigmenata te rekonstruirati pretpostavljeni originalni izgled nekoliko pluteja s dubrovačkog područja, nekoliko pluteja iz splitskog područja i jedan ciborij iz Zadra. Prema rezultatima analize napravljena je računalna rekonstrukcija originalnog sloja polikromije. Rekonstrukcija boje prikazuje njegov vjerojatni izvorni izgled. Ono što znamo jest da je boja imala ne samo dekorativno, već i simboličko značenje. Nastala je u trenutku kada je kameni namještaj već bio ugrađen u sakralni prostor. Umjetnici, slikari koji su je nanosili živjeli su u razdoblju kada je pismenost pripadala samo nekolicni stanovništva. Ono što još znamo o našim umjetnicima jest da su stvarali u duhu katoličke vjere. Ispreplitanje i povezanost uloge naručioca, donatora, projektanta, svećenstva i majstora-klesara ne smije se zanemariti. Klesari, graditelji, kovači, slikari i drugi majstori cirkulirali su od bizantskih gradskih centara do hrvatskog zaleđa. Tako i pigmenti. Nužna je konsolidacija ostataka polikromiranog sloja gdjegod je on sačuvan. Ostaci boje na kamenim reljefima, odnosno polikromirana predromanička skulptura, zaista su rijetko temeljito obrađeni. U bojama pojedinih motiva leže odgovori o njihovom značenju, simbolici, bojom im je dodatno naglašeno značenje.
Izvorni jezik
Hrvatski, engleski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Arheologija, Interdisciplinarne humanističke znanosti, Primijenjena umjetnost, Interdisciplinarno umjetničko polje