Pregled bibliografske jedinice broj: 991349
Uloga udžbenika materinskoga jezika u procesu demokratizacije škola
Uloga udžbenika materinskoga jezika u procesu demokratizacije škola // Ka novim iskoracima u odgoju i obrazovanju
Sarajevo, 2018. str. 134-151 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 991349 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga udžbenika materinskoga jezika u procesu demokratizacije škola
(Role of Mother Tongue Textbooks In Process Of Democratization OF Schools)
Autori
Odža, Ivana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Ka novim iskoracima u odgoju i obrazovanju
/ - Sarajevo, 2018, 134-151
Skup
2. Međunarodna znanstveno-stručna konferencija "Ka novim iskoracima u odgoju i obrazovanju"
Mjesto i datum
Sarajevo, Bosna i Hercegovina, 05.10.2018. - 06.10.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
demokracija, demokratičnost, razredna nastava, udžbenici materinskoga jezika
(democracy, democratism, elementary school, mother tongue textbooks)
Sažetak
Predmet je ovoga rada sadržajna analiza tekstova u udžbenicima materinskoga (hrvatskoga jezika) u 4. razredu osnovne škole, izdavačke kuće Školska knjiga. Vjerujući u kvalitetu odabira odgojno-obrazovnoga kadra, dodajući tome činjenicu da je udžbenik i dalje dominantan didaktički materijal u nastavi materinskoga jezika, očekujemo da su ponuđeni sadržaji u skladu s temeljnim postulatima Nacionalnoga okvirnog kurikuluma (NOK). Reformska strategija u cijelosti je utemeljena na potrebama i zahtjevima (su)života u demokratskom društvu. Cilj je rada utvrditi koliko odabrani filološki predlošci zastupljeni u udžbenicima za 4. razred osnovne škole zadovoljavaju osnovne koncepte obrazovnih politika demokratizacije škola od kojih polazi Nacionalni okvirni kurikulum. Temeljno je pitanje razmotriti nude li odabrani jezično-književni predlošci u prvim obrazovnim godinama dobre temelje za formiranje demokratski osviještenog učenika. Dio pozornosti nužno je usmjeriti na pojmove demokracije i demokratičnosti te na opasnost lutanja istih prema autokraciji, što posljedično utječe na formiranje sustava vrijednosti. Govoreći o sustavu vrijednosti demokratskoga društva, autorica se dotiče i upliva tradicijom utvrđenih kulturnih praksi društva u demokratske procese te njihovih međusobnih prožimanja, koja nerijetko rezultiraju strahom od gubitka nacionalnih identitetskih odrednica. U poučavanju materinskoga jezika, u okviru razredne nastave (1.–4. razred), sukladno kognitivno-emocionalnim mogućnostima recipijenta (učenika), opsežnije književno-teorijsko tumačenje zamijenjeno je razvojem emocionalno-doživljajnog i odgojnog aspekta učeničkog spoznavanja. Polazimo, stoga, od hipoteze da vješt učitelj razredne nastave može izgraditi temelje demokratskoga koncepta razmišljanja učenika, osobito ukoliko mu u tome olakša pravilan izbor književnih predložaka u udžbenicima materinskoga jezika.
Izvorni jezik
Hrvatski