Pregled bibliografske jedinice broj: 991299
Suvremene tendencije u društvu – izazovi za vjeronauk u školi
Suvremene tendencije u društvu – izazovi za vjeronauk u školi // Diacovensia : teološki prilozi, 23 (2015), 3; 337-354 (domaća recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 991299 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Suvremene tendencije u društvu – izazovi za vjeronauk u školi
(Modern Tendencies in the Society – Challenges for Religious Education in Schools)
Autori
Mandarić, Valentina Blaženka
Izvornik
Diacovensia : teološki prilozi (1330-2655) 23
(2015), 3;
337-354
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
društvo ; kultura ; društvene promjene ; odgoj i obrazovanje ; religijsko obrazovanje ; vjeronauk u školi ; znanje
(society ; culture ; social changes ; education ; religious education ; religious education in school ; knowledge)
Sažetak
Jedno od temeljnih obilježja suvremenoga društva jest trajna promjena. Promjene u društvu osobito je ubrzao snažan tehnološki razvoj koji donosi promjene u svim segmentima društvenoga života. Budući da se religijsko obrazovanje, u našem slučaju vjeronauk u školi, događa u školama, autor članka analizira na koji način društveni kontekst, koji je u trajnim mijenama, utječe na vjeronauk i vjeroučenike. U prvom dijelu autor analizira neke društvene fenomene koji direktno ili indirektno utječu na mentalitet, stavove, vrjednote i životne vizije djece i mladih, osobito (vjero)učenika. Među tim fenomenima osobitu pozornost pridaje sljedećim: marginaliziranje religije, slabljenje religijske pismenosti, potiskivanje svetoga i promicanje materijalne vizije svijeta, stvaranje i promicanje nove antropološke matrice, funkcionaliziranje znanja, privilegiranje znanstvene metode kao jedine meritorne u razumijevanju i interpretiranju stvarnosti, slabljenje religioznosti i pridavanje nove uloge religijskom obrazovanju. U drugom dijelu članka autor promišlja o mjestu vjeronauka u odgojno-obrazovnom sustavu i njegovu doprinosu u ostvarivanju humanizacije suvremenoga čovjeka i društva. Osobitu pozornost pridaje umijeću čitanja „znakova vremena“ te promicanju temeljnih društvenih i ljudskih vrjednota. Među vrjednotama osobito ističe važnost traženja i davanja odgovora na temeljna egzistencijalna pitanja, razvijanja svijesti i odgoja za odgovornost za opće dobro te promicanje ljudske osobe u vidu očuvanja njezina integriteta. U zaključku autor otvara nekoliko važnih pitanja koja se postavljaju vjeronauku u školi pred izazovima nove kurikularne reforme u Hrvatskoj.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Teologija
Napomena
One of the basic characteristics of modern society is a constant change. Changes in the society are especially accelerated by great technological development, which brings changes in all segments of social life. Since religious education, in our case religious education in school, is performed in schools, the author analyzes in what way the social context, which is constantly changing, affects the religious education and the students. In the first part, the author analyzes some social phenomena that directly or indirectly affect the mentality, attitudes, values and the visions of life of children and young people, especially religion students. Among these phenomena special attention is given to the following: the marginalization of religion, the weakening of religious literacy, the suppression of the sacred and the promotion of the material vision of the world, the creation and promotion of a new anthropological matrix, the functionalization of knowledge, the privileging of the scientific method as the only meritorious in understanding and interpreting reality, the weakening of religiosity and giving a new role to religious education. In the second part of the article, the author reflects on the position of religious education within the educational system and its contribution to achieving the humanization of modern man and society. Particular attention is given to the art of reading the "signs of the times" and the promotion of fundamental social and human values. Among the values he particularly stresses the importance of seeking and providing answers to fundamental existential questions, the raising of awareness and education for responsibility for the common good and the promotion of the human person in the sense of preserving its integrity. In the conclusion, the author brings up several important issues presented to the religious education in school, in the face of the challenges of the new curricular reform in Croatia.