Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 989937

Kognitivna obrada ekspozitornoga teksta u drugome ili stranome jeziku


Sladoljev-Agejev, Tamara
Kognitivna obrada ekspozitornoga teksta u drugome ili stranome jeziku, 2018., doktorska disertacija, Jezik i neurokognitivna znanost (Sveučilište u Zagrebu), Zagreb


CROSBI ID: 989937 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Kognitivna obrada ekspozitornoga teksta u drugome ili stranome jeziku
(Expository Text Processing in L2)

Autori
Sladoljev-Agejev, Tamara

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Jezik i neurokognitivna znanost (Sveučilište u Zagrebu)

Mjesto
Zagreb

Datum
11.07

Godina
2018

Stranica
223

Mentor
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Šnajder, Jan

Ključne riječi
kognitivna obrada, razumijevanje, ekspozitoran tekst, strategija čitanja, retorički odnosi, silazni učinak, sažetci/bilješke, Coh-Metrix, struktura diskursa, metode obrade prirodnog jezika (NLP)
(cognitive processing, expository text, reading strategy, rhetorical relations, top-down effect, summaries/graphic organizers, Coh-Metrix, discourse structure, natural language processing (NLP))

Sažetak
Cjelovito razumijevanje teksta na drugome ili stranome jeziku (J2) teško je postići, jer ovisi o faktorima koji se dugo razvijaju kao što su jezično i sadržajno znanje ili kognitivna zrelost. To se posebice odnosi na razumijevanje ekspozitornoga teksta sveučilišne razine čija je kognitivna obrada zahtjevnija zbog slabije razvijenih uzlaznih procesa u J2 i većeg kognitivnog opterećenja zbog složenosti teme. Moguće je da razumijevanju takvoga teksta u J2 pomažu strategije organizacije teksta koje se možda mogu povezati s jačanjem izvršne fukcije i dubljom semantičkom obradom. Kvazi- eksperimentalnim nacrtom istraživanja ispitao se silazni učinak strategije uspostavljanja makrostrukture traženjem retoričkih odnosa (SMRO) na razumijevanje i sažimanje teksta u J2 uz izradu strukturiranih bilješki. Analiziralo se (a) metakognitivnu samoprocjenu o strategijama čitanja i percepciju osobne kompetentnosti u prepričavanju teksta, (b) kvalitetu bilješki o tekstu, (c) retoričke odnose u bilješkama, (d) sadržajnu i (e) tekstnu kvalitetu sažetaka (u kojoj su se primijenile i metode obrade prirodnoga jezika -NLP za analizu računalnih značajki i retoričke strukture) te (f) odgovore na pitanja o tekstu. Nakon intervencije, rezultati pokazuju više nadgledanja i regulacije razumijevanja i snažan učinak SMRO na konstrukciju značenja u E skupini. Bilješke te skupine relevantnije su i jasnije, sadrže više točnih retoričkih odnosa, pridruženih ideja i potpunih diskursnih segmenata, a E sažetci su potpuniji, relevantniji i koherentniji. Nema učinka SMRO u percepciji prepričavanja teksta, kao ni u točnosti detalja sažetka, potpunosti bilješki i odgovorima na pitanja, a u lokalnoj točnosti bilješki i broju netočnih retoričkih odnosa učinak je negativan. Tekst E sažetaka nakon intervencije kohezivniji je i organiziraniji, a računalna analiza pokazuje manje preklapajućih višerječnih sljedova s izvornikom i referentnim sažecima, više kohezivnih značajki (Coh-Metrix) te veću sličnost s retoričkom strukturom referentnih sažetaka (PDTB). SMRO je najznačajniji pozitivan prediktor razumijevanja i tekstne kvalitete sažetaka povrh jezičnih varijabli, metakognicije i sadržajnoga znanja što potvrđuje silazni kompenzacijski učinak na kognitivnu obradu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Računarstvo, Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti), Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka,
Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb,
Ekonomski fakultet, Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Sladoljev-Agejev, Tamara
Kognitivna obrada ekspozitornoga teksta u drugome ili stranome jeziku, 2018., doktorska disertacija, Jezik i neurokognitivna znanost (Sveučilište u Zagrebu), Zagreb
Sladoljev-Agejev, T. (2018) 'Kognitivna obrada ekspozitornoga teksta u drugome ili stranome jeziku', doktorska disertacija, Jezik i neurokognitivna znanost (Sveučilište u Zagrebu), Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Sladoljev-Agejev, Tamara}, year = {2018}, pages = {223}, keywords = {kognitivna obrada, razumijevanje, ekspozitoran tekst, strategija \v{c}itanja, retori\v{c}ki odnosi, silazni u\v{c}inak, sa\v{z}etci/bilje\v{s}ke, Coh-Metrix, struktura diskursa, metode obrade prirodnog jezika (NLP)}, title = {Kognitivna obrada ekspozitornoga teksta u drugome ili stranome jeziku}, keyword = {kognitivna obrada, razumijevanje, ekspozitoran tekst, strategija \v{c}itanja, retori\v{c}ki odnosi, silazni u\v{c}inak, sa\v{z}etci/bilje\v{s}ke, Coh-Metrix, struktura diskursa, metode obrade prirodnog jezika (NLP)}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Sladoljev-Agejev, Tamara}, year = {2018}, pages = {223}, keywords = {cognitive processing, expository text, reading strategy, rhetorical relations, top-down effect, summaries/graphic organizers, Coh-Metrix, discourse structure, natural language processing (NLP)}, title = {Expository Text Processing in L2}, keyword = {cognitive processing, expository text, reading strategy, rhetorical relations, top-down effect, summaries/graphic organizers, Coh-Metrix, discourse structure, natural language processing (NLP)}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font