Pregled bibliografske jedinice broj: 988259
Svjetovna glazba fra Bernardina Sokola
Svjetovna glazba fra Bernardina Sokola // Fra Bernardin Sokol : zbornik slavlja i radova sa znanstvenog skupa o 130. obljetnici rođenja / Škunca, Bernardin ; Balić, Vito (ur.).
Zadar : Kaštel Kambelovac: Franjevačke provincije svetog Jeronima u Dalmaciji i Istri ; Bijaći - Društvo za očuvanje kulturne baštine Kaštela, 2018. str. 219-296 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 988259 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Svjetovna glazba fra Bernardina Sokola
(The secular music of fra Bernardin Sokol)
Autori
Tomić Ferić, Ivana ; Valjalo Kaporelo, Jelica
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Fra Bernardin Sokol : zbornik slavlja i radova sa znanstvenog skupa o 130. obljetnici rođenja
/ Škunca, Bernardin ; Balić, Vito - Zadar : Kaštel Kambelovac : Franjevačke provincije svetog Jeronima u Dalmaciji i Istri ; Bijaći - Društvo za očuvanje kulturne baštine Kaštela, 2018, 219-296
ISBN
978-953-7751-08-1
Skup
Dani dr. fra Bernardina Sokola franjevca, glazbenika i hrvatskog mučenika
Mjesto i datum
Kaštel Sućurac, Hrvatska; Split, Hrvatska, 18.05.2018. - 20.05.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Bernardin Sokol ; svjetovna glazba ; zborske skladbe ; hrvatska umjetnička glazbena literatura za djecu i mlade ; 20. stoljeće ; vježbe iz harmonije ; bilješke o kontrapunktu
(Bernardin Sokol ; secular music ; choral works ; Croatian artistic music literature for children and youth ; 20th century ; harmony exercises ; notes on the counterpoint)
Sažetak
U namjeri klasifikacije, a potom i muzikološke (glazbenoteorijske) obrade i valorizacije dijela skladateljskog opusa fra Bernardina Sokola u kojem se sabiru skladbe svjetovne provenijencije, u radu se razmatraju: a) Zbirke mješovitih zborova Hrvatsko selo I., II., III. i IV. i Zbirka muških zborova Hrvatsko selo I. na tekstove raznih autora ; b) davorijske četveroglasne himne na tekstove Mihe Jerinića ; c) glazbeni monolozi (serija od 25 svezaka sa 126 skladbi u ediciji Pjevajte Gospodinu pjesmu novu) i d) instrumentalne skladbe svjetovne tematike (s posebnim akcentom na izbor iz djela za tamburaški sastav). Nastojeći skladati prigodnu, didaktički instruktivnu i svrsishodnu glazbu – zbog, prema vlastitu poimanju, potrebe za obogaćenjem domaće vokalne tvorbe repertoarom koji će pomoći mladima u svladavnju „barem srednjeg stupanja tehničkog umijeća“ – fra Bernandin Sokol je na osebujan način obogatio hrvatsku zborsku (i instrumentalnu) literaturu s područja svjetovne glazbe i tako pridonio razvoju reproduktivnih i receptivnih sposobnosti širega kruga poklonika glazbe. Upravo se stoga u radu kontekstualizira važnost fra Bernardinova stvaralaštva u okviru hrvatske umjetničke glazbene literature za djecu i mlade u 20. stoljeću, definiraju se karakteristike njegova skladateljskog jezika na temelju glazbenoanalitičkog uvida u Glazbene monologe te istražuju mogućnosti glazbenopedagoške primjenjivosti toga segmenta Sokolova opusa s naglaskom na modalitete njegove primjene na osnovnom stupnju glazbenoga obrazovanja. Konačno, ovaj se rad, dijelom kao svojevrstan „hommage“ Sokolovu pedagoškom radu i istinskom dugogodišnjem nastojanju da „mlade (...) oduševi za glazbu“ i „oplemeni njihov duh“, dotiče i njegove gorljive želje za osnivanjem crkvenih glazbenih škola u Hrvatskoj, namijenjenih obrazovanju orguljaša i voditeljâ crkvenih i svjetovnih zborova. U kontekstu osvjetljavanja mogućega glazbenoteorijskog dijela programa takvih škola koji, prema Sokolu, ima za cilj razumijevanje slojevitosti glazbenoga mišljenja, u tekstu se analiziraju autorove rukopisne harmonizacije (praktične vježbe iz harmonije) i zabilježbe o kontrapunktu pod naslovom Nekoje misli glede Polifonije, a naposljetku se izvodi zaključak o primjenjivosti te notne građe u današnjoj glazbenopedagoškoj praksi, prije svega u nastavi harmonije, sukladno uvaženoj sistematizaciji gradiva u hrvatskoj tradiciji učenja te glazbenoteorijske discipline.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
HRZZ-IP-2016-06-2061 - Glazbeni izvori Dalmacije u kontekstu srednjoeuropske i mediteranske glazbene kulture od 18. do 20. stoljeća (GIDAL) (Tomić-Ferić, Ivana, HRZZ - 2016-06) ( CroRIS)
Ustanove:
Umjetnička akademija, Split