Pregled bibliografske jedinice broj: 987612
Problem socijalne konstrukcije vizualnog polja u teoriji A. C. Dantoa
Problem socijalne konstrukcije vizualnog polja u teoriji A. C. Dantoa, 2018., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 987612 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Problem socijalne konstrukcije vizualnog polja u teoriji A. C. Dantoa
(The Problem of Social Construction of the Visual Field in Theory of A. C. Danto)
Autori
Kardum, Marko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
04.12
Godina
2018
Stranica
177
Mentor
Tokić, Marko
Ključne riječi
Danto, definicija umjetnosti, Dickie, konvencionalizam, institucionalizam, Carroll, vizualna percepcija, vizualna umjetnost
(Danto, definition of art, conventionalism, institutionalism, Carroll, visual perception, visual art)
Sažetak
Cilj je rada pokazati ulogu društvenoga utjecaja na nastanak i tumačenje umjetničkih djela unutar Dantoove teorije umjetnosti. Razvoj umjetnosti u avangardi i neoavangardi pokazao je da se umjetnost nalazi u razdoblju u kojoj je gotovo svaki predmet moguće tumačiti kao umjetničko djelo ukoliko je nastalo, protumačeno ili izloženo u kontekstu koji to dozvoljava. Ekstenzija definicije na kontekstualne elemente omogućila je ispitivanje društvenoga utjecaja na nastanak i tumačenje umjetničkih djela unutar analizirane teorije. Istraživanje je uključilo analizu relevantnih tekstova o tradicionalnim i suvremenim definicijama umjetnosti u odnosu spram Dantoove definicije, moguće protuprimjere i opravdanja Dantoove pozicije. Pokazano je, također, da je uvođenjem kontekstualnog objašnjenja Dantoova teorija umjetnosti već sama po sebi sadržavala društvenu ulogu i da je kao takva konzistentna s kasnijim istraživanjima vizualnosti kao ne samo prirodne zadanosti. Međutim, ona se morala dodatno analizirati s obzirom na konstruktivističke primjedbe da produkcija i tumačenje vizualnih umjetničkih djela utječu i na promjene naše vizualne percepcije te da vizualne informacije u sebi uvijek nose političku i ideološku moć. Stoga je istraživanje prošireno analizom Dantoovog dualističkog objašnjenja vizualnosti koje se tumači i kao naturalističko, ali koje ujedno pokazuje potrebu i mogućnost uključenja odbačenih konvencionalističkih stajališta da bi njegova teorija umjetnosti zadržala konzistentnost s obzirom na vlastiti ekstenzijski karakter. Zaključno, Dantoova se teorija umjetnosti zbog ustanovljenog društvenog karaktera analizirala i u kontekstu uvrštavanja u institucijske teorije. Analizom njegove i dvjema inačicama Dickiejeve teorije pokazano je da je Danto s pravom odbacio tumačenje vlastite teorije kao institucijske u slučaju Dickiejeve prve inačice. Međutim, zaključeno je da je druga inačica, koju Danto sam nikada nije komentirao, konzistentna s Dantoovom teorijom umjetnosti te da predstavlja potrebno proširenje Dantoove pozicije kako bi se u potpunosti objasnili društveni elementi koji utječu na produkciju i tumačenje umjetničkih djela. Svime je navedenim kao rezultat rada pokazan društveni karakter Dantoove teorije umjetnosti te potreba njezine nadopune konvencionalističkim objašnjenjima u problemu vizualne percepcije i društvenom kreiranju značenja te u objašnjenju uloge društvenih skupina i institucija pri klasifikaciji umjetničkih djela.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet hrvatskih studija, Zagreb