Pregled bibliografske jedinice broj: 986849
Filozofsko-teološki korijeni govora o osobi
Filozofsko-teološki korijeni govora o osobi // Odjeci filozofije personalizma / Šestak, Ivan ; Čulo, Ivan ; Lončarević, Vladimir (ur.).
Zagreb: Filozofsko-teološki Institut Družbe Isusove, 2019. str. 17-31
CROSBI ID: 986849 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Filozofsko-teološki korijeni govora o osobi
(Philosophical-theological roots of the talk on the
person)
Autori
Mišić, Anto ; Čadek, Miroslav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Odjeci filozofije personalizma
Urednik/ci
Šestak, Ivan ; Čulo, Ivan ; Lončarević, Vladimir
Izdavač
Filozofsko-teološki Institut Družbe Isusove
Grad
Zagreb
Godina
2019
Raspon stranica
17-31
ISBN
798-953-231-172-3
Ključne riječi
osoba, čovjek, narav, supstancija, filozofsko-teološki, Boetie
(person, man, nature, substance, philosophical-theological, Boetie)
Sažetak
U klasičnom grčkom i latinskom jeziku nema odgovarajuće riječi koju se može prevesti s osoba, poimanja čovjeka kao osobe nije poznavala grčka filozofija niti drevne kulture. Premda je čovjek ima veliku važnost u židovskoj kulturnoj i religijskoj tradiciji, nije shvaćen kao osoba. U kršćanskoj filozofskoj-teološkoj refleksiji o trojedinom Bogu pojavljuju se pojam osoba kojom se tumači što je u jednom Bog tri a što je jedno u dvije Kristove naravi. Da bi se moglo razumjeti narav osobe potrebno je naglasiti njezine metafizičke korijene. Najpoznatiju metafizičku definiciju osobe dao je Boecije: persona est naturae rationalis individua substantiae (osoba je razumske naravi individualne supstancije) te Toma Akvinski: omne individuum rationalis naturae dicitur persona (sve razumske naravi zovemo osoba). Iz analize ovih definicija može se zaključiti da su bitne oznake osobe: supstancijalnost, individualnost i racionalnost. Iz uzvišenosti osobe, njezine racionalnosti, proizlazi i njezina apsolutna vrijednost . Iz područja teologije Augustin pojam osobe primjenjuje na čovjeka. tvrdnjom da je savki čovjek osoba. Upravo je Augustinovo poimanje čovjeka utjecalo da pojam i nauk o osobi postane jedna od najpoznatijih elemenata kršćanske baštine u zapadnoj kulturi. Dostojanstvo osobe kršćanstvo nalazi u vjerovanju da je Bog stvorio čovjeka na svoju sliku i sam utjelovljenjem postao čovjekom. Toma je zaključio da je osoba ono najvrjednije što postoji u prirodi: Persona significat id quod est perfectissimum in tota natura.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Teologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet filozofije i religijskih znanosti