Pregled bibliografske jedinice broj: 986074
Utjecaj čimbenika konkurentnosti na uspješnost poslovanja hotela u sustavu globalnih lanaca
Utjecaj čimbenika konkurentnosti na uspješnost poslovanja hotela u sustavu globalnih lanaca, 2016., doktorska disertacija, Ekonomski fakultet - Zagreb, Zagreb
CROSBI ID: 986074 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj čimbenika konkurentnosti na uspješnost poslovanja hotela u sustavu globalnih lanaca
(The impact of competativeness factors to the business performance of global chain hotels)
Autori
Vrkljan, Sanela
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Ekonomski fakultet - Zagreb
Mjesto
Zagreb
Datum
17.05
Godina
2016
Stranica
263
Mentor
Bartoluci, Mato
Ključne riječi
hotelski lance, hotel, globalizacija, poslovni modeli hotelskih lanaca, čimbenici konkurentnosti hotela, uspješnost poslovanja hotela
(hotel chain, hotel, globalization, business models of hotel chains, competitive factors of hotels, business performance of hotels)
Sažetak
Disertacija prvenstveno istražuje povezanost uspješnosti poslovanja hotela u sustavu globalnih lanaca i čimbenika konkurentnosti. Istraživano područje je novo područje istraživanja u Hrvatskoj te je u novije vrijeme prisutan skroman broj radova koji se dotiču ove tematike u svijetu. Stoga ova disertacija znanstveno doprinosi u više segmenata. Identificiranjem ključnih čimbenika konkurentnosti hotela u sustavu globalnih lanaca, istraživanje ih je stavilo u korelaciju s pokazateljima uspješnosti poslovanja hotela kako bi se utvrdilo u kakvoj su vezi. Regresijskom analizom značaja pojedinih čimbenika u odnosu na prihod po raspoloživoj sobi, postavljen je model ključnih čimbenika konkurentnosti hotela u sustavu globalnih lanaca. Hrvatskom hotelijerstvu predstoji zaokret u smislu prebacivanja naglaska s upravljanja troškovima na podizanje kvalitete radne snage, kreiranje kvalitetnih proizvoda, kreiranje imidža destinacije te učinkovitijeg marketinškog nastupa, kako bi moglo konkurirati na međunarodnom tržištu. Upravo globalni hotelski lanci nude spomenute vrijednosti i snagu globalno osigurati prepoznatljivost i konkurentnost destinacije u kojoj su hoteli smješteni te bi cilj svake mlade destinacije trebao biti poticanje ulaska globalnih hotelskih brendova. Ovom disertacijom su se dale smjernice za rast i razvoj ovih hotela u Hrvatskoj. Rezultati istraživanja mogu biti doprinos teoriji razvoja turizma i hotelijerstva. Za potrebe ove disertacije provedeno je sekundarno i primarno istraživanje. U okviru sekundarnog istraživanja, prikupljeni su relevantni podaci iz dostupnih domaćih i međunarodnih izvora koji se bave problematikom trendova u hotelijerstvu, ekonomskih učinaka, konkurentnosti u hotelijerstvu te problematikom globalnih hotelskih lanaca s naglaskom na poslovne modele. Primarno istraživanje je provedeno u dvije faze, izviđajnoj i zaključnoj. U izviđajnoj fazi istraživanja korištena je kvalitativna Delphi metoda s ciljem identifikacije ključnih čimbenika konkurentnosti hotela temeljem iskustva i percepcije stručnjaka iz područja upravljanja i razvoja globalnih hotelskih lanaca i hotela u sustavu istih. U drugoj, zaključnoj fazi istraživanja korištena je metoda ispitivanja kojom su prikupljeni kvantitativni podaci o čimbenicima konkurentnosti i pokazateljima uspješnosti poslovanja hotela u sustavu odabranih globalnih hotelskih lanaca u odabranim zemljama Europskog Sredozemlja u kojima je provedeno primarno istraživanje (Hrvatska, Italija, Španjolska i Turska). Instrument za provođenje kvantitativnog istraživanja bio je strukturirani anketni upitnik. Uspješnost poslovanja hotela u sustavu odabranih globalnih lanaca aproksimirana je pokazateljima: zauzetost soba, prosječna dnevna cijena sobe i prihod po raspoloživoj sobi (RevPAR). U postupku testiranja hipoteza i određivanja modela ključnih čimbenika konkurentnosti provedeni su sljedeći statistički postupci: korelacijska analiza (Pearsonov koeficijent korelacije, Spearmanov koeficijent korelacije), regresijska analiza (višestruka linearna regresija) i multivarijantna metoda - klaster analiza (dvostupanjska klaster analiza). Korišteni su sljedeći odabrani statistički testovi: Kolmogorov-Smirnov test, Shapiro-Wilk test, Kruskal- Wallis neparametarski test, Mann-Whitney U neparametarski test te Hi-kvadrat test. Utvrđena je pozitivna povezanost između odabranih pokazatelja uspješnosti poslovanja i lokacije, broja država u kojima posluje hotelski brend, kvalitete brenda, broja zaposlenika i visine ocjene na društvenim mrežama. Statistička povezanost između uspješnosti poslovanja hotela i identificiranih čimbenika konkurentnosti nije utvrđena za varijable broj hotela brenda hotelskog lanca u svijetu i ocjena vrijednosti za novac. Utvrđena je negativna veza s udjelom stalnih gostiju u ukupnom broju gostiju i udjelom noćenja ostvarenih putem online distribucijskih kanala (globalni distribucijski sustavi - GDS i online turističke agencije - OTA). Nadalje, dokazano je da su istraživani hoteli manje uspješni u Hrvatskoj u odnosu na Italiju prema RevPAR-u, te da nema razlika u uspješnosti poslovanja hotela u sustavu globalnih lanaca u Hrvatskoj i Španjolskoj. Utvrđeno je da su hoteli uspješniji što je niži stupanj sezonalnosti te da stupanj sezonalnosti ne ovisi o tipu hotela, odnosno poslovni hoteli nemaju niži stupanj sezonalnosti u odnosu na odmorišne hotele. Pretežito odmorišni hoteli u prosjeku ostvaruju više prosječne cijene soba i više prosječne vrijednosti RevPAR u odnosu na pretežito poslovne hotele. Gledano prema RevPAR-u, kao najpouzdanijem pokazatelju uspješnosti poslovanja hotela, najuspješniji hoteli u sustavu odabranih globalnih lanaca su odmarališta (engl. resorti) i hoteli u centru grada. Postavljen je i model ključnih čimbenika konkurentnosti u odnosu prema RevPAR-u prema kojem su najznačajniji čimbenici slijedom: brend, zaposlenici, program lojalnosti, sezonalnost i online distribucijski kanali. Iz navedenih rezultata dane su preporuke i smjernice za rast i razvoj hotela u sustavu globalnih hotelskih lanaca u Hrvatskoj kao relativno mladoj turističkoj destinaciji smještenoj na najsnažnijem receptivnom tržištu svijeta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Ekonomski fakultet, Zagreb