Pregled bibliografske jedinice broj: 982112
Vrednovanje interno generirane nematerijalne imovine u računovodstvu
Vrednovanje interno generirane nematerijalne imovine u računovodstvu // Acta Economica Et Turistica, 4 (2018), 2; 181-195 (domaća recenzija, pregledni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 982112 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vrednovanje interno generirane nematerijalne imovine u računovodstvu
(Valuation of Internally Generated Intangible Assets in Accounting)
Autori
Mrša, Josipa
Izvornik
Acta Economica Et Turistica (1849-8469) 4
(2018), 2;
181-195
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni
Ključne riječi
intelektualni kapital, ljudski kapital, nematerijalna imovina, standardne metode vrednovanja nematerijalne imovine, vrednovanje intelektualnog kapitala
(intellectual capital, human capital, intangible assets, standard methods of valuation of intangible assets, valuation of intellectual capital)
Sažetak
U suvremenom poslovanju vrednovanjei upravljanje nematerijalnom imovinom, posebice njezinim najvrjednijim dijelom, ljudskim kapitalom, sve je značajnije u računovodstvu. Naime, svi oblici nematerijalne imovine, i oni interno generirani, i oni pribavljeni na tržištu, rezultat su angažiranja ljudskog kapitala. Ljudski se kapital realizira stvaranjem i prodajom vrijednosti na tržištu, prodajom pojedinačnih oblika nematerijalne imovine generirane ljudskim kapitalom, kao što su licencije, prava kopiranja, korištenje robnih marki, goodwill, ili pak ostvarivanjem iznadprosječne uspješnosti poslovanja poduzeća u kojem je ljudski kapital izravno angažiran. U ovom se radu predlažu metode vrednovanja nematerijalne imovine koje se odnose na raspoložive resurse poduzeća za koje poduzeće nije imalo nikakve troškove nabave pa se, sukladno računovodstvenim standardima, ni ne prikazuju u računovodstvenoj evidenciji, a njihovim korištenjem poduzeće ostvaruje vrijednosti na tržištu. Znanje, kao najvažnija komponenta ove vrste imovine, u suvremenim uvjetima postaje osnovni strateški resurs te generator razvoja i unaprjeđenja uspjeha poduzeća. Stoga bi metode identificiranja i vrednovanja intelektualnog kapitala trebale postati uobičajena praksa poduzeća kroz pokazatelje formirane na osnovi raspoloživih podataka standardnih financijskih izvještaja koji imaju svoje kvantitativno i kvalitativno određenje. Interes korisnika financijskih izvještaja za vrijednost intelektualnog kapitala, prije svih investitora, ovisi o modalitetu njihove uključenosti u cjelokupno poslovanje. Njegova vrijednost osnova je razlike visokoučinkovitih poduzeća i onih koja su manje učinkovita. Ona postaje početna točka analize poslovanja poduzeća kako bi se otkrila skrivena, neiskorištena vrijednost ljudskog kapitala i upućuje na potrebu da se poslovanje učini boljim. U radu su prikazane moguće metode vrednovanja ukupne nematerijalne imovine poduzeća, od kojih je vrednovanje oblika nematerijalne imovine kupljene na tržištu standardizirano, a najveći dio vrijednosti, sadržan u intelektualnom kapitalu kojim raspolaže poduzeće, a generirano je interno, u poduzeću, ne vrednuje se i ne priznaje u financijskim izvještajima. Predlaže se da se, uz standardizirane financijske izvještaje, prikaže ukupna vrijednost intelektualnog kapitala, pod uvjetom njegova utjecaja na tržištu realizaciju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija