Pregled bibliografske jedinice broj: 981776
Konstrukcija i empirijska provjera upitnika poduzetničkih sklonosti
Konstrukcija i empirijska provjera upitnika poduzetničkih sklonosti // Psihologijske teme, 17 (2008), 1; 57-73 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 981776 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Konstrukcija i empirijska provjera upitnika poduzetničkih sklonosti
(Construction and Validation of Entrepreneurial Predisposition Questionnaire)
Autori
Miljković Krečar, Irena
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 17
(2008), 1;
57-73
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
osobine poduzetnika, mjerenje poduzetničkih sklonosti, GET-test, Kohov upitnik, Upitnik poduzetničkih sklonosti (UPS)
(entrepreneurs’ characteristics, questionnaire construction, measurement of entrepreneurial tendencies, GET-test, Koh’s questionnaire, Entrepreneurial Predisposition Questionnaire (EIQ))
Sažetak
Na temelju postojećih upitnika i nalaza iz literature, konstruiran je novi Upitnik poduzetničkih sklonosti (UPS), prvi takve vrste na hrvatskom jeziku. Skale na kojima upitnik teoretski počiva, kao i većina njegovih tvrdnji, preuzete su iz Testa općih poduzetničkih sklonosti (General Enterprising Tendency Test, Caird, 1988) i Kohova upitnika (Koh, 1996). To su skale – "potreba za postignućem", "potreba za neovisnošću", "tolerancija na neizvjesnost", "inovativnost", "spremnost na preuzimanje rizika", "lokus kontrole" i "samopouzdanje". Preliminarna je verzija upitnika s 91 tvrdnjom primijenjena na uzorku studenata, a na osnovu analize čestica odabrano je 69 tvrdnji za daljnju upotrebu. Upitnik je potom primijenjen na parovima poduzetnika i nepoduzetnika, ekvivalentima po kriterijima spola, dobi i stručne spreme. Postupkom t-testa utvrđene su statistički značajne razlike između skupina ispitanika na prosječnom rezultatu UPS-a, čime je ovaj upitnik dobio potvrdu konstruktne valjanosti. Značajna je i point-biserijalna korelacija između varijabli poduzetničko iskustvo (dihotomija: poduzetnik-nepoduzetnik) i prosječan uradak na UPS-u. Cronbachov alpha ukazuje na visoku unutarnju pouzdanost. Na rezultatima je provedena i faktorska analiza, metoda glavnih komponenti, s Oblimin rotacijom. Odabrana su 3 faktora, interpretirana kao - "Prihvaćanje rizika i nekonvencionalnost", "Usmjerenost na postignuće" i "Povjerenje u svoje mogućnosti". Usporedbom je faktorskih rezultata utvrđeno da poduzetnici postižu značajno više rezultate na sva tri faktora.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija