Pregled bibliografske jedinice broj: 980301
Odnos metakognitivnih procjena uspješnosti vlastitog dosjećanja i dosjećanja drugih u zadatku pamćenja
Odnos metakognitivnih procjena uspješnosti vlastitog dosjećanja i dosjećanja drugih u zadatku pamćenja // Suvremena psihologija, 21 (2018), 1; 29-41 doi:10.21465/2018-SP-211-02 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 980301 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos metakognitivnih procjena uspješnosti vlastitog dosjećanja i dosjećanja drugih u zadatku pamćenja
(The relation between metacognitive judgments of one's own and others' recall performance in a memory task)
Autori
Rapan, Klara ; Valerjev, Pavle
Izvornik
Suvremena psihologija (1331-9264) 21
(2018), 1;
29-41
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
metamemorija, procjene uspješnosti dosjećanja, heuristika napora zapamćivanja, metakognicija
(metamemory, recall performance judgments, memorizing effort heuristics, metacognition)
Sažetak
Metakognitivni procesi važni su u pospješivanju uspješnosti učenja. Međutim, rezultati dosadašnjih istraživanja pokazala su da su, pod određenim uvjetima, metakognitivni procesi podložni utjecaju heuristika. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati u kakvom su međusobnom odnosu metakognitivni procesi koji nadziru vlastitu i tuđu izvedbu ovisno o iskustvu u zadatku pamćenja. U istraživanju je sudjelovalo 65 ispitanika koji su slučajnim odabirom bili raspoređeni u jednu od dvije nezavisne skupine. Ispitanici obje skupine su prošli kroz oba eksperimentalna uvjeta: ja uvjet i promatrač uvjet. Skupine su se razlikovale samo u redoslijedu eksperimentalnih uvjeta. U ja uvjetu, ispitanicima su prezentirani parovi riječi, a njihov zadatak je bio da što brže nauče prezentirane riječi. Nakon svih parova riječi, slijedio je test dosjećanja. U promatrač uvjetu, ispitanicima su prezentirane videosnimke osobe koja uči parove riječi. Videosnimke razlikovale su se u duljini. Ispitanici su nakon svake videosnimke donosili metakognitivne procjene uspješnosti osobe na videosnimci. Utvrđena je značajna negativna povezanost između vremena učenja riječi i metakognitivnih procjena uspješnosti u ja uvjetu. Nadalje, dobiven je značajan glavni efekt duljine videosnimke na metakognitivne procjene uspješnosti te značajan efekt interakcije između redoslijeda uvjeta i duljine videosnimke. Naime, utvrđena je razlika u metakognitivnim procjenama uspješnosti druge osobe, ali samo u skupini koja je prvo prolazila ja uvjet. U ovoj skupini, ispitanici su donosili više metakognitivne procjene za kraće videosnimke. U skupini koja je prvo prolazila promatrač uvjet, nije dobivena takva razlika. Rezultati ovog istraživanja upućuju na to da različiti metakognitivni procesi sudjeluju u donošenju metakognitivnih procjena uspješnosti vlastitog i tuđeg dosjećanja, ali da metakognitivni procesi mogu pomoći prilikom razumijevanja na koji način drugi ljudi misle.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Social Science Citation Indeks (SSCI) (sastavni dio Web of Science Core Collectiona (WoSCC)
- Social Science Collection (CSA)
- Social Scisearch
- Journal Citation Reports/Social Sciences Edition
- Elsevier Bibliographic Database
- Hrčak
- ERA - Educational Research Abstracts