Pregled bibliografske jedinice broj: 978175
Ličnost i kompetencije odgajatelja za rad s djecom s teškoćama u razvoju kao prediktori njihovog profesionalnog sagorijevanja
Ličnost i kompetencije odgajatelja za rad s djecom s teškoćama u razvoju kao prediktori njihovog profesionalnog sagorijevanja // Socijalna psihijatrija, 46 (2018), 4; 390-405 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 978175 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ličnost i kompetencije odgajatelja za rad s djecom s teškoćama u razvoju kao prediktori njihovog profesionalnog sagorijevanja
(Early Childhood Educators’ Personality and Competencies for Teaching Children with Disabilities as Predictors of Their Professional Burnout)
Autori
Tatalović Vorkapić, Sanja ; Skočić Mihić, Sanja ; Josipović, Martina
Izvornik
Socijalna psihijatrija (0303-7908) 46
(2018), 4;
390-405
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Djeca s teškoćama u razvoju ; Kompetencije, Odgajatelji ; Osobine ličnosti ; Profesionalno sagorijevanje
(Children with Developmental Disabilities, Competences ; Early Childhood Educators ; Personality traits ; Burnout)
Sažetak
Znanstvena istraživanja ukazuju da je preduvjet očuvanja dobrobiti djece i mladih očuvanje mentalnog zdravlja odgojno-obrazovnih djelatnika. Stoga je važno sustavno proučavati korelate profesionalnog sagorijevanja odgajatelja, kao što su osobine ličnosti i kompetentnost, te mogućnosti njegova predviđanja, što je bio i cilj ovog istraživanja. Na uzorku od 203 odgajateljice s područja Istarske županije, Rijeke i Zagreba primijenjena su tri upitnika: Petofaktorski upitnik ličnosti, Ljestvica samoprocijenjenih kompetencija za rad s djecom s teškoćama u razvoju, te Upitnik profesionalnog sagorijevanja. Utvrđene su niske razine svih dimenzija profesionalnog sagorijevanja, srednja razina samoprocijenjenih kompetencija za rad s djecom s teškoćama u razvoju u redovnim skupinama, te visoke razine svih osobina ličnosti osim neuroticizma. Korelacijske su analize pokazale značajnu povezanost između snižene samoprocijenjene kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama u razvoju u redovnim skupinama i povećanog neuroticizma i profesionalne opterećenosti, te značajno snižene ugodnosti. Sve dimenzije povišenog profesionalnog sagorijevanja pokazale su značajnu povezanost s povišenim neuroticizmom i značajno sniženom ugodnošću, dok je povišena ekstraverzija značajno povezana sa sniženom profesionalnom opterećenošću. Snižena razina samoprocijenjene kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama i visoki neuroticizam su značajni prediktori svih dimenzija profesionalnog sagorijevanja, dok se ugodnost pokazala značajnim prediktorom samo za profesionalnu neispunjenost. Rezultati su raspravljeni u svjetlu postojećih istraživanja, te implikacija za unaprjeđenje prakse rada odgajatelja s djecom s teškoćama u razvoju. / Scientific research and practical experience in teaching children with disabilities has shown that the preservation of mental health of educational workers is a prerequisite for the preservation of the wellbeing of children and young people. It is therefore important to systematically study the correlates of professional burnout of educators, such as personality traits and competencies, and the possibilities of its prediction, which was the aim of this study. Three questionnaires were applied on a sample of 203 educators from the area of Istria, Rijeka and Zagreb: the Big Five Inventory, the Scale of Self-Estimated Competencies for Teaching Children with Disabilities and the Professional Burnout Questionnaire. Low levels of all dimensions of professional burnout, medium levels of self-assessed competencies for teaching children with disabilities in regular settings and high levels of all personality traits (apart from neuroticism) have been established. Correlation analyses demonstrated significant correlations between reduced self-estimated competencies for teaching children with disabilities in regular settings and increased neuroticism and professional burden and significantly reduced agreeableness. All the dimensions of increased professional burnout showed significant association with high neuroticism and significantly reduced agreeableness, while increased extraversion is significantly associated with reduced professional burden. A reduced level of self-estimated competence for teaching children with disabilities and high neuroticism showed to be significant predictors of all dimensions of professional burnout, while agreeableness was shown to be a significant predictor for professional unfulfillment. The results were discussed in the light of existing studies and the implications for improving the practice of early childhood educators who are teaching children with disabilities.
Izvorni jezik
Hrvatski, engleski
Znanstvena područja
Psihologija, Edukacijsko-rehabilitacijske znanosti, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Rijeka
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus