Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 972143

Digitalna ekonomija: monopol i financijalizacija


Bilić, Paško
Digitalna ekonomija: monopol i financijalizacija, 2018. (popularni rad).


CROSBI ID: 972143 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Digitalna ekonomija: monopol i financijalizacija
(Digital economy: monopoly and financialisation)

Autori
Bilić, Paško

Izvornik
Kulturpunkt

Vrsta, podvrsta
Ostale vrste radova, popularni rad

Godina
2018

Ključne riječi
Ekonomija, monopol, financijalizacija
(Economy, monopoly, financialisation)

Sažetak
Suvremenim razvojem tehnologije dominira nekolicina kompanija: Apple, Amazon, Alphabet, Microsoft i Facebook zajedno čine "veliku petorku", kako ih naziva Vincent Mosco. Kada govorimo o vrijednosti dionica tih kompanija, Apple i Amazon su pojedinačno premašili rekordnu vrijednost od jednog bilijuna (tisuću milijardi!) dolara. Apple je kompanija koja se, između ostalog, bavi proizvodnjom računalnog softvera, osobnih računala i mobilnih uređaja. Amazon dominira online kupovinom, globalnom distribucijom potrošnih roba, te računarstvom u oblaku (eng. cloud computing). Microsoft se primarno bavi proizvodnjom računalnog softvera. Microsoft i Apple nastali su sredinom 70-ih godina prošlog stoljeća te su pratili i oblikovali brojne trendove u razvoju osobnih računala, operativnih sustava i mobilne tehnologije. Amazon nastaje sredinom devedesetih i uspješno je prebrodio burzovni krah s kraja desetljeća da bi postao jedna od dominantnih kompanija u razvoju oblaka i analize velikih podataka. Google (osnovan 1998., a 2015. restrukturiran u Alphabet Inc.) i Facebook (osnovan 2004.) nastaju u drugačijem okruženju od Applea, Microsofta i Amazona. Alphabet Inc. je razvio primarnu djelatnost u proizvodnji usluga pretrage interneta pa je tako u 2018. ostvario tržišni udio mrežnog pretraživanja od više od 80 posto među globalnim korisnicima mobilnih uređaja. Facebook dominira društvenim umrežavanjem, a kompanije poput Myspacea, koje su svojedobno konkurirale Facebooku, danas su gotovo pale u zaborav. Istovremeno, Google i Facebook zajedno su preuzeli 64 posto ukupnog globalnog rasta digitalnog oglašavanja između 2012. i 2016. Nakon burzovnog kraha iz 2001. investicije stagniraju, pa Google i Facebook svojim poslovnim modelima nastoje prvo privući internetske korisnike da bi oglašavanjem osigurali isplativost vlastitih usluga, privukli financijski kapital i, konačno, učvrstili monopol nad tržištima u kojima pružaju digitalne usluge. Njihovu dominaciju ovdje promatramo kroz koncept ekonomskog viška kako ga nazivaju Baran i Sweezy u svojoj teoriji monopolnog kapitala. Ekonomski višak autori jednostavno definiraju kao razliku između onoga što društvo proizvodi i troškova te proizvodnje. Promatrajući Google i Facebook kao internetske platforme čiji se poslovni model temelji na globalnoj akumulaciji kapitala, vidljivo je da uz relativno malu radnu snagu, ali i značajna interna ulaganja u istraživanje i razvoj, uspijevaju ostvariti znatan višak vrijednosti u usporedbi s tradicionalnim industrijskim kompanijama. U tom nas smislu zanimaju uzroci tog fenomena koji se mogu objasniti kombinacijom teorije digitalnog rada i monopolnog kapitala. Dakle, pomoću koncepta ekonomskog viška analizirat ćemo digitalni duopol Googlea i Facebooka u skladu s teorijom stvaranja viška vrijednosti na temelju eksploatacije plaćenog i neplaćenog digitalnog rada. Analiza ekonomskog viška omogućava nam razumijevanje političkih i socijalnih posljedica monopola u suvremenoj globalnoj, digitalnoj ekonomiji te razmatranje smjernica za stvaranje političkih programa na temelju redistribucije ekonomskog viška.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Sociologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Institut za razvoj i međunarodne odnose

Profili:

Avatar Url Pasko Bilic (autor)

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

www.kulturpunkt.hr

Citiraj ovu publikaciju:

Bilić, Paško
Digitalna ekonomija: monopol i financijalizacija, 2018. (popularni rad).
Bilić, P. (2018) Digitalna ekonomija: monopol i financijalizacija. Kulturpunkt. Popularni rad.
@unknown{unknown, author = {Bili\'{c}, Pa\v{s}ko}, year = {2018}, keywords = {Ekonomija, monopol, financijalizacija}, title = {Digitalna ekonomija: monopol i financijalizacija}, keyword = {Ekonomija, monopol, financijalizacija} }
@unknown{unknown, author = {Bili\'{c}, Pa\v{s}ko}, year = {2018}, keywords = {Economy, monopoly, financialisation}, title = {Digital economy: monopoly and financialisation}, keyword = {Economy, monopoly, financialisation} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font