Pregled bibliografske jedinice broj: 969441
Odrednice uspješnosti čitanja tijekom osnovne škole: Kako prevenirati neuspjeh?
Odrednice uspješnosti čitanja tijekom osnovne škole: Kako prevenirati neuspjeh? // 26. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kvaliteta života kroz životni vijek: Izazovi i preporuke / Brajša-Žganec, Andreja ; Penezić, Zvjezdan ; Tadić Vujčić, Maja (ur.).
Jasrebarsko: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2018. str. 95-95 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 969441 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odrednice uspješnosti čitanja tijekom osnovne
škole: Kako prevenirati neuspjeh?
(Determinants of reading proficiency during
elementary school: How to prevent failure?)
Autori
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Rončević Zubković, Barbara ; Pahljina-Reinić, Rosanda
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
26. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kvaliteta života kroz životni vijek: Izazovi i preporuke
/ Brajša-Žganec, Andreja ; Penezić, Zvjezdan ; Tadić Vujčić, Maja - Jasrebarsko : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2018, 95-95
ISBN
978-953-55079-7-0
Skup
26. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kvaliteta života kroz životni vijek: izazovi i preporuke
Mjesto i datum
Sveti Martin na Muri, Hrvatska, 07.11.2018. - 10.11.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
fonološka svjesnost, metakognitivno znanje o strategijama čitanja, prepoznavanje riječi, razumijevanje pročitanog, stavovi prema čitanju
(phonological awareness, metacognitive knowledge of reading strategies, word recognition, reading comprehension, attitudes toward reading)
Sažetak
Uspješno savladavanje vještine čitanja direktno i indirektno određuje školsku uspješnost i dobrobit učenika tijekom osnovne škole. Čitanje direktno određuje uspješnost na početku školovanja, jer je jedan od glavnih očekivanih ishoda učenja i kontinuirano se prati i vrednuje. U višim razredima osnovne škole ovladana vještina čitanja temelj je za uspješno učenje, pa indirektno određuje školsko postignuće i dobrobit učenika. Različite kognitivne, metakognitivne i motivacijske odrednice utječu na uspješnost čitanja tijekom osnovnoškolskog perioda. U izlaganju će biti prikazani rezultati više istraživanja odrednica uspješnosti čitanja na početku školovanja, kao i rezultati longitudinalnog istraživanja odrednica razumijevanja pročitanog tijekom viših razreda osnovne škole. Za uspješan početak opismenjavanja ključna je fonološka svjesnost, a nakon ovladanog prepoznavanja riječi, koje većina učenika ostvaruje do kraja drugog razreda osnovne škole, glavna odrednica napredovanja u čitanju postaje bogatstvo rječnika. Longitudinalno istraživanje čitanja tijekom viših razreda osnovne škole pokazalo je da u tome razdoblju važne odrednice razumijevanja pročitanog postaju metakognicija i stavovi prema čitanju. Naime, metakognitivno znanje o strategijama čitanja kontinuirano se poboljšava tijekom rane adolescencije, dok se stavovi prema rekreativnom čitanju kontinuirano pogoršavaju. Djevojčice su dosljedno pokazale bolje metakognitivno znanje, kao i pozitivnije stavove prema rekreativnom i akademskom čitanju u odnosu na dječake. Biti će prezentirane mogućnosti primjene dobivenih rezultata za osmišljavanje i provođenje prevencije neuspjeha u čitanju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Rosanda Pahljina-Reinić
(autor)
Barbara Rončević Zubković
(autor)
Svjetlana Kolić-Vehovec
(autor)