Pregled bibliografske jedinice broj: 967970
Odnos redoslijeda rođenja i inteligencije: metodološka pogreška ili nešto više?
Odnos redoslijeda rođenja i inteligencije: metodološka pogreška ili nešto više? // Kvaliteta života kroz životni vijek: izazovi i preporuke / Brajša-Žganec, A., Penezić, Z., Tadić Vujčić, M. (ur.).
Jasrebarsko: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2018. str. 231-231 (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 967970 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Odnos redoslijeda rođenja i inteligencije: metodološka pogreška ili nešto više?
(Relationship between birth order and intelligence: methodological mistake or something more?)
Autori
Ambrosi-Randić, Neala ; Glivarec, Jeannette
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Kvaliteta života kroz životni vijek: izazovi i preporuke
/ Brajša-Žganec, A., Penezić, Z., Tadić Vujčić, M. - Jasrebarsko : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2018, 231-231
ISBN
978-953-55079-7-0
Skup
26. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kvaliteta života kroz životni vijek: izazovi i preporuke
Mjesto i datum
Sveti Martin na Muri, Hrvatska, 07.11.2018. - 10.11.2018
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
red rođenja, inteligencija, spremnost za školu
(birth order, intelligence, school readiness)
Sažetak
Uvod. Okolina u kojoj se dijete razvija može snažno utjecati na njegove intelektualne kapacitete i sposobnosti, a jedan od takvih okolinskih faktora koji je prisutan u razvoju svakog djeteta je redoslijed rođenja. Istraživanjima je utvrđeno da djeca koja su ranije rođena češće postižu više rezultate u testovima inteligencije od one koja su u istoj obitelji rođena kasnije. Prema nekim je istraživačima taj odnos uzrokovan povoljnijom obiteljskom interakcijom i stimulacijom djece s niskim redom rođenja, za druge je taj učinak uzrokovan prenatalnim faktorima gestacije, a postoje i oni koji korelaciju inteligencije i redoslijeda rođenja smatraju artefaktom veličine obitelji. Cilj. Osnovni je cilj istraživanja bio provjeriti jesu li intelektualne sposobnosti djece i njihova spremnost za školu povezane s redoslijedom rođenja, odnosno jesu li prvorođena djeca inteligentnija i spremnija od djeca koja su rođena kasnije. Metoda. Za ovo su istraživanje korištena dva uzorka: na uzorku od 329 djece prosječne dobi 6 godina primijenjen je Test spremnosti za školu (TSŠ) prije upisa u prvi razred. Drugi su uzorak činili učenici i učenice petih razreda osnovne škole (N=260) kod kojih je primijenjen test intelektualnih sposobnosti KI-4. Oba su testa namijenjena mjerenju tzv. školske inteligencije i u međusobno su visokoj korelaciji. Rezultati i rasprava. Korelacijska analiza podataka učenika petih razreda pokazala je vrlo niske iako značajne negativne korelacije između redoslijeda rođenja i intelektualnih sposobnosti, dok korelacija dobivena pri upisu u prvi razred nije značajna. Prvorođena djeca imaju značajno viši ukupan rezultat na testovima KI-4 i TSŠ od trećerođenih, no nema značajnih razlika u inteligenciji i spremnosti za školu (KI-4 i TSŠ) između prvorođenih i djece jedinaca. Isto tako nema značajnih korelacija između broja djece i broja odraslih u obitelji i obje mjere inteligencije. Spremnost za školu trećerođenih značajno je manja u odnosu na prvo i drugorođenu djecu, a i u petom je razredu njihova inteligencija značajno niža. Zaključak. Rezultati podržavaju prethodne nalaze o postojanju viših intelektualnih sposobnosti kod prvorođenih u odnosu na djecu koja su rođena kao treća, ali ne i u usporedbi s drugorođenima što djelomice govori u prilog teorije smanjenja resursa. No, s obzirom da nisu potvrđeni efekti broja djece i broja odraslih u obitelji za razvoj inteligencije, ovakve nalaze treba uzeti s oprezom. Čini se da su posljedice redoslijeda rođenja za inteligenciju toliko važne koliko i složene, stoga će se istraživanja nastavljati i dalje u nadi da će doprinijeti većoj jasnoći i boljoj primjeni.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija