Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 966903

Suodnos leksika i gramatike u ovladavanju morfologijom hrvatskoga kao materinskoga jezika


Cvikić, Lidija; Čolak, Matea
Suodnos leksika i gramatike u ovladavanju morfologijom hrvatskoga kao materinskoga jezika // 12. Riječki filološki dani, knjiga sažetaka
Rijeka, Hrvatska, 2018. str. 12-13 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 966903 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Suodnos leksika i gramatike u ovladavanju morfologijom hrvatskoga kao materinskoga jezika
(Interrelation of grammar and lexis in acquisition of Croatian as a first language)

Autori
Cvikić, Lidija ; Čolak, Matea

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
12. Riječki filološki dani, knjiga sažetaka / - , 2018, 12-13

Skup
Riječki filološki dani 12.

Mjesto i datum
Rijeka, Hrvatska, 08.11.2018. - 10.11.2018

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
čimbenici ovladavanja morfologijom, jezični unos, fleksija, sklonidba imenica
(factors of morphology acquisition, language input, inflection, declination of nouns)

Sažetak
Uporabne teorije usvajanja materinskoga jezika (J1) polaze od pretpostavke da na proces usvajanja J1 utječe stvarna uporaba jezičnoga sustava, tj. obilježja jezika kojemu je dijete izloženo na temelju jezičnoga unosa, što potvrđuju i rezultati istraživanja usvajanja hrvatskoga kao J1. Primjerice, zastupljenost rodova imenica u dječjem jeziku (Jelaska i Kovačević 2001, Kovačević, Palmović i Hržica 2006) sukladna je zastupljenosti imenica po rodovima u tekstovima (Cvikić 2016), redoslijed ovladavanja padežima (Kovačević, Palmović i Hržica 2006) načelno je jednak zastupljenosti padeža u tekstovima (Kolaković 2007) i slično. No, istraživanja ovladavanja morfologijom hrvatskoga kao J1 (Kuvač i Cvikić 2006) pokazala su još dva važna obilježja: da usvajanje morfologije ne završava u predškolskoj dobi te da je za ovladavanje morfologijom od iznimne važnosti odnos leksika i gramatike (ovladanost istim padežom razlikuje se za različite riječi). U ovome se radu ispituje ovladanost imeničkom morfologijom hrvatskoga kao J1 djece mlađe školske dobi. Na uzorku od 113 ispitanika, učenika 2. 3. i 4. razreda osnovne škole istražit će se utjecaj različitih leksičkih i gramatičkih obilježja imenica (poznatosti imenice, čestote obličnice, složenosti sklonidbenoga uzorka te čestote padeža) na ovladanost sklonidbom imenica. Rezultatima istraživanja potvrdit će se postavke uporabnih teorija te će se raspravljati o mogućnostima primjene rezultata u poučavanju gramatike hrvatskoga kao J1.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Lidija Cvikić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Cvikić, Lidija; Čolak, Matea
Suodnos leksika i gramatike u ovladavanju morfologijom hrvatskoga kao materinskoga jezika // 12. Riječki filološki dani, knjiga sažetaka
Rijeka, Hrvatska, 2018. str. 12-13 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
Cvikić, L. & Čolak, M. (2018) Suodnos leksika i gramatike u ovladavanju morfologijom hrvatskoga kao materinskoga jezika. U: 12. Riječki filološki dani, knjiga sažetaka.
@article{article, author = {Cviki\'{c}, Lidija and \v{C}olak, Matea}, year = {2018}, pages = {12-13}, keywords = {\v{c}imbenici ovladavanja morfologijom, jezi\v{c}ni unos, fleksija, sklonidba imenica}, title = {Suodnos leksika i gramatike u ovladavanju morfologijom hrvatskoga kao materinskoga jezika}, keyword = {\v{c}imbenici ovladavanja morfologijom, jezi\v{c}ni unos, fleksija, sklonidba imenica}, publisherplace = {Rijeka, Hrvatska} }
@article{article, author = {Cviki\'{c}, Lidija and \v{C}olak, Matea}, year = {2018}, pages = {12-13}, keywords = {factors of morphology acquisition, language input, inflection, declination of nouns}, title = {Interrelation of grammar and lexis in acquisition of Croatian as a first language}, keyword = {factors of morphology acquisition, language input, inflection, declination of nouns}, publisherplace = {Rijeka, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font