Pregled bibliografske jedinice broj: 960363
Kulturni kapital i simbolička moć: tri aspekta bourdieuove teorije ideologije
Kulturni kapital i simbolička moć: tri aspekta bourdieuove teorije ideologije // Školski vjesnik : časopis za pedagoška i školska pitanja, 57 (2009), 1-2; 7-41 doi:82617 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 960363 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kulturni kapital i simbolička moć: tri aspekta bourdieuove teorije ideologije
(Cultural capital and simbolic power: the three aspects of Bourdieu's theory of ideology)
Autori
Nenad Fanuko
Izvornik
Školski vjesnik : časopis za pedagoška i školska pitanja (0037-654X) 57
(2009), 1-2;
7-41
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Bourdieuova sociološka teorija i ideologija, kulturni kapital, simbolička moć, habitus, polje
(ideology, sociological theory, Bourdieu, cultural capital, symbolic power, habitus, fi eld.)
Sažetak
U radu se razmatraju osnovni pojmovi Bourdieuove sociologije – kapital, habitus, polje i simbolička moć – s obzirom na problem ideologije. U Bourdieuovoj analizi ideologije možemo razlikovati tri povezana i isprepletena aspekta. Prvi je povezan s Marxom i strukturalizmom i tu se ideologija razmatra na strukturalnoj razini društva s obzirom na njezine funkcije i način djelovanja te odnos prema drugim strukturalnim razinama. Drugi aspekt je „durkheimovski” a ideologija se razmatra kao sustav klasifi kacija (hijerarhija) i njihova legitimacija. Habitus kao socijalizirana subjektivnost ovdje ima središnje mjesto. Treći je aspekt „weberijanski” u smislu da se ideologija promatra kao polje a posebna je pozornost posvećena njezinim proizvođačima – specijalistima. Ideološko polje je, kao i svako polje, relativno autonomno, tako da se njegovi proizvodi ne mogu izravno povezivati s interesima vladajuće klase, kao što to čine vulgarne varijante marksizma. Bourdieu ne razlikuje dovoljno ideologiju u durkheimovskom smislu, kao sisteme klasifi kacije i aspekt „življenog iskustva”, od ideologije kao proizvoda specijaliziranog rada u okviru intelektualnog (odnosno ideološkog) polja koje se ravna po vlastitim zakonitostima. Mada procesi u ideološkom polju refl ektiraju i reproduciraju odnose moći u polju socijalnih klasa, ta veza nije dovoljno jasno pokazana.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija