Pregled bibliografske jedinice broj: 960081
Važnost i uloga razvoja samopoštovanja i samopoimanja u formiranju identiteta kod djece
Važnost i uloga razvoja samopoštovanja i samopoimanja u formiranju identiteta kod djece // Znanstvena monografija: Interdisciplinarni pristup razvoju osjetila i osjećaja u djetinjstvu / Krolo, Ligija ; Vučenović, Dario (ur.).
Split: Društvo psihologa Zadar ; Udruga Montessori pedagogije Split, 2018. str. 143-160
CROSBI ID: 960081 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Važnost i uloga razvoja samopoštovanja i samopoimanja u formiranju identiteta kod djece
(The importance and the role of self-esteem and self-image on forming identity in children)
Autori
Vučenović, Dario
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Znanstvena monografija: Interdisciplinarni pristup razvoju osjetila i osjećaja u djetinjstvu
Urednik/ci
Krolo, Ligija ; Vučenović, Dario
Izdavač
Društvo psihologa Zadar ; Udruga Montessori pedagogije Split
Grad
Split
Godina
2018
Raspon stranica
143-160
ISBN
978-953-58632-0-5
Ključne riječi
Samopoštovanje, samopoimanje, razvoj identiteta
(Self-esteem, self-image, identity development)
Sažetak
Samopoštovanje se često ističe kao ključ uspjeha u životu te određuje subjektivne procjene zadovoljstva životom. Visoko samopoštovanje je osnova pozitivnog mišljenja o sebi i pomaže u očuvanju visokog mišljenja o sebi čak i kada je ono na bilo koji način ugroženo. Često se navodi kao pokazatelj mentalnog zdravlja, dobre prilagodbe i slično. Osim intenziteta, istraživanja nerijetko uključuju i varijablu stabilnosti samopoštovanja. Među brojnim faktorima koji određuju samopoštovanje, posebno su značajne procjene socijalne vrijednosti i kompetentnosti te pozitivni odnosi s roditeljima. Roditeljska toplina, podrška i ljubav pozitivno djeluju na emocionalnu i socijalnu stabilnost djece, dok hladni i autoritarni roditelji imaju djecu niskog samopoštovanja, s izraženim problemima u odnosima. Ispitivanja razvoja samopoštovanja kod djece pokazuju kako se oko 4. godine javljaju prve prosudbe o kompetencijama i socijalnom statusu. Samopoimanje je značajna odrednica ponašanja svakog pojedinca. Realna slika o sebi uključuje odgovore na pitanja tko sam ja i što sam sve u stanju napraviti. Rogers nudi i pojam idealnog selfa, odnosno ono kakvi bi željeli biti. Samopoimanje je, stoga, svojevrsna kognitivna shema pomoću koje organiziramo i tumačimo informacije o sebi. Razvoj samopoimanja započinje od najranije dobi, budući da novorođenčad posjeduje sposobnost primanja i reagiranja na senzorne podražaje, a kasnije se razvijaju i sposobnosti senzo-motoričke integracije, prepoznavanja i razlikovanja lica te brojne druge sposobnosti. Svijest o samostalnom ''ja'' javlja se, po svoj prilici, negdje krajem druge godine života, kada dijete počinje razlikovati sebe od drugih objekata. Taj prvi pojam o sebi uključuje svijest o vlastitom tijelu, imenu, ali i stalnosti okolnih objekata u odnosu na nas. Negdje oko 3-4 godine samopoimanje se nadopunjuje informacijama o materijalnim svojstvima (npr. boja očiju) i materijalnim dobrima (npr. ja imam lutku), i tada se zapravo javlja prvo razlikovanje tjelesnog i privatnog selfa. U isto vrijeme se intenzivno razvija i mogućnost verbalnog izražavanja. Stvaranje identiteta prati navedene procese usvajanja slike o sebi, ali i razvoja govora. Usvajanjem rječnika, dijete dolazi u mogućnost da izrazi vlastite stavove, emocije i potrebe. Koristi ga i prilikom stvaranja slike o sebi, na način da se definira u određenim terminima. Pri tome je, kao i uvijek, važna pozitivna stimulacija iz okoline, neizostavna podrška roditelja kao i odnosi s vršnjacima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)