Pregled bibliografske jedinice broj: 960063
Vjeronauk i promicanje duhovnog razvoja učenika u ozračju novog interesa za duhovnost
Vjeronauk i promicanje duhovnog razvoja učenika u ozračju novog interesa za duhovnost // Radovi Zavoda za znanstvenoistraživački i umjetnički rad HAZU u Bjelovaru, 11 (2017), 1; 127-142 doi:10.21857/yq32oh46g9 (domaća recenzija, prethodno priopćenje, znanstveni)
CROSBI ID: 960063 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vjeronauk i promicanje duhovnog razvoja učenika u
ozračju novog interesa za duhovnost
(Religious Education and the Promotion of
Spiritual Development among Students in the
Light of Novel Interest in Spirituality)
Autori
Filipović, Ana Thea
Izvornik
Radovi Zavoda za znanstvenoistraživački i umjetnički rad HAZU u Bjelovaru (1846-9787) 11
(2017), 1;
127-142
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prethodno priopćenje, znanstveni
Ključne riječi
Duhovni razvoj, kršćanska duhovnost, sekularna duhovnost, transformativno učenje, odgojna dimenzija vjeronauka
(Spiritual development, Christian spirituality, secular spirituality, transformative learning, formative dimension of Religious Education)
Sažetak
U članku se propituje je li u vjeronauku u javnoj školi legitimno i moguće poticati duhovni razvoj učenika, imajući na umu pretežito obrazovno usmjerenje učenja religije u javnoj školi. U temelju pitanja nalazi se višeznačan pojam duhovnosti, koji je zadnjih desetljeća zauzeo važno mjesto u znanstvenim istraživanjima te se u literaturi govori o „duhovnom obratu“. Budući da u Hrvatskoj do sada ima vrlo malo pedagogijskih i religijskopedagogijskih istraživanja posvećenih ovoj tematici, u radu se prikazuju sadržajne i strukturalne odrednice pojma duhovnosti u suvremenoj kršćanskoj teologiji te razvoja koncep(a)ta duhovnosti u drugim znanostima. Pokazuju se njihove dodirne točke, kritični aspekti i mogućnosti dijaloga. S obzirom da ne samo vjeronauk, nego i škola u cjelini, ima i odgojnu dimenziju, ona uključuje promicanje duhovnog razvoja učenika. Duhovnost u širem, filozofsko- antropološkom smislu označava čovjekovu povezanost s vlastitim unutarnjim središtem, s drugim ljudima, sa stvorenim svijetom i s transcendentnim, pri čemu je naglašena dimenzija značenja i svrhe te integracije života. Takav koncept duhovnosti kompatibilan je i s kršćansko-teološkim. Teološki koncept integrira antropološki dajući mu novo značenje, utemeljeno na kršćanskoj vjeri u objavu Boga u Isusu Kristu. Vjeronauk koji promiče transformativno učenje posreduje sadržaje kršćanske vjere tako da oni pružaju pomoć učenicima u postajanju čovjekom. Riječ je pritom o učenju po religiji i od religije, koje je kao cilj vjeronauka prihvatljivo za sve učenike.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija, Teologija, Obrazovne znanosti (psihologija odgoja i obrazovanja, sociologija obrazovanja, politologija obrazovanja, ekonomika obrazovanja, antropologija obrazovanja, neuroznanost i rano učenje, pedagoške discipline)
Napomena
Abstract. This article discusses whether Religious Education in public schools can legitimately promote the spiritual development of students, considering the predominantly educational orientation of religion teaching in public schools. The multifaceted concept of spirituality, which has occupied an important place in scientific research over the last decades, and is also referred to as a spiritual turn in the literature, is central to this issue. Since there has so far been very little pedagogical and religious pedagogical research devoted to this topic in Croatia, this paper presents the content-related and structural determinants of the spirituality concept in contemporary Christian theology, and the development of spirituality concept(s) in other sciences. Their points of contact, critical aspects and potential for dialogue are shown. Given that not only Religious Education, but also school as a whole, includes the educational dimension, this involves promoting the spiritual development of students. Spirituality in the broader philosophical and anthropological sense signifies the connection between human beings and their inner selves, their relationship with others, with the created world, as well as with the transcendental, emphasizing thereby the dimension of meaning, the purpose, and the integration of life. This concept of spirituality is also compatible with the Christian-theological concept. The theological concept integrates the anthropological one by giving it a new meaning, based on Christian faith in the revelation of God in Jesus Christ. Religious Education that promotes transformative learning mediates the contents of Christian faith that can help students in their formation. This is essentially about learning through and from religion, which is acceptable to all students.
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Central and East European Online Library - CEEOL