Pregled bibliografske jedinice broj: 954589
Transferi umjetnina i vlasništva umjetničkih zbirki u Zagrebu prije, tijekom i nakon Drugog svjetskog rata
Transferi umjetnina i vlasništva umjetničkih zbirki u Zagrebu prije, tijekom i nakon Drugog svjetskog rata // Znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem: Zagreb 1924.-1930. i 1945.-1967. Društvo, kultura, svakodnevica. (Desničini susreti 2018)
Zagreb, Hrvatska, 2018. str. 38-39 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 954589 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Transferi umjetnina i vlasništva umjetničkih zbirki u Zagrebu prije, tijekom i nakon Drugog svjetskog rata
(The transfers of artworks and ownership of art collections before, during and after the Second World War)
Autori
Pasini Tržec, Iva ; Dulibić, Ljerka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
Znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem: Zagreb 1924.-1930. i 1945.-1967. Društvo, kultura, svakodnevica. (Desničini susreti 2018)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 14.09.2018. - 16.09.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Zagreb, međuratno umjetničko tržište, Drugi svjetski rat, poraće, transferi umjetnina, muzealizacija
(Zagreb, artmarket in the interwar period, Second World War, afterwar period, transfer of artworks, musealisation)
Sažetak
U Strossmayerovoj galeriji starih majstora HAZU od rujna 2016. godine provodi se međunarodni znanstvnoistraživački projekt Transfer of Cultural Objects in the Alpe Adria Region in the 20th Century (TransCultAA, www.transcultaa.eu) financiran u okviru programa HERA (Humanities in the European Research Area) na natječaju Uses of the Past 2016-2019 (Lj. Dulibić je voditeljica hrvatskoga dijela projekta, a I. Pasini Tržec članica hrvatskoga istraživačkoga tima). Projekt podrazumijeva čitav niz istraživačkih aktivnosti kojima se analiziraju "uporabe prošlosti" u kontekstu kulturne baštine na području regije Alpe Jadran, posebice s obzirom na konfliktne situacije vlasništva. Predloženo izlaganje temelji se na rezultatima istraživanja provedenih u okviru projekta TransCultAA a koja su usmjerena na proučavanje razvoja međuratnoga umjetničkoga tržišta u Zagrebu kao rastućemu kulturnome središtu nekadašnje zajedničke države te procesa transfera, translokacija, izmještanja i izvlaštenja umjetnina do kojih je došlo uslijed primjene različitih mehanizama razvlaštenja privatne imovine tijekom i nakon Drugog svjetskog rata, u slijedu dvaju totalitarističkih režima. Predstavit će se djelovanje zagrebačkih društava i pojedinaca na domaćem i inozemnom tržištu umjetninama tijekom 1920.-ih 1930.-ih, u kojemu se ogleda čitav panoptikum širih društvenih zbivanja koja su uvjetovala dinamičan transfer umjetnina i čitavih zbirki. Posebna će pozornost biti posvećena kasnijim sudbinama privatnih zbirki formiranih u međuratnom Zagrebu. Ne samo oduzimanje židovske imovine tijekom Drugoga svjetskoga rata već i različiti mehanizmi razvlaštenja koji su uslijedili u razdoblju poraća - uslijed doseljavanja, iseljavanja, sekvestracije i konfiskacije - imali su isti ishod. Disperzija umjetnina i brisanje tragova (nekadašnjega) vlasništva simptomi su koji svjedoče o povijesnom razdoblju u kojem se unutar normativnoga okvira podržavljenja gotovo cjelokupne privrede nastojalo uspostaviti uvid i kontrolu i u zadržano privatno vlasništvo, u kontekstu promijenjenih društvenih odnosa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
Napomena
Research for this paper has been carried out in the framework of the HERA project 15.080 TransCultAA (www.transcultaa.eu). This project has received funding from the European Union's Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 649307.
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti