Pregled bibliografske jedinice broj: 954118
Promatrači u situacijama vršnjačkog nasilja: Što određuje pomaganje žrtvi?
Promatrači u situacijama vršnjačkog nasilja: Što određuje pomaganje žrtvi? // 21. dani psihologije u Zadru / Nikolić, Matilda ; Tokić, Andrea ; Ćubela-Adorić, Vera ; Dodaj, Arta ; Gregov, Ljiljana ; Ivanov, Lozena ; Macuka, Ivana ; Nekić, Marina ; Tucak Junaković, Ivana ; Valerjev, Pavle ; Vidaković, Marina (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2018. str. 64-64 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 954118 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Promatrači u situacijama vršnjačkog nasilja: Što
određuje pomaganje žrtvi?
(Bystanders in bullying situations: what is related
to helping the victim?)
Autori
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Smojver-Ažić, Sanja ; Martinac Dorčić, Tamara ; Rončević Zubković, Barbara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
21. dani psihologije u Zadru
/ Nikolić, Matilda ; Tokić, Andrea ; Ćubela-Adorić, Vera ; Dodaj, Arta ; Gregov, Ljiljana ; Ivanov, Lozena ; Macuka, Ivana ; Nekić, Marina ; Tucak Junaković, Ivana ; Valerjev, Pavle ; Vidaković, Marina - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2018, 64-64
ISBN
978-953-331-196-8
Skup
21. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24.05.2018. - 26.05.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
vršnjačko nasilje, promatrači, socijalne vještine, pomaganje žrtvi, asertivnost
(bullying, bystanders, social skills, helping the victim)
Sažetak
Istraživanje je provedeno u okviru projekta eConfidence (Confidence in behaviour changes through serious games – H2020) kojemu je jedan od ciljeva prevenirati i mijenjati vršnjačko nasilno ponašanje putem igranja ozbiljne video igre konstruirane na principima primijenjene analize ponašanja. U početnom mjerenju, prije igranja video igre, ispitana je pojava vršnjačkog nasilja i reakcije sudionika u situacijama nasilja, samodjelotvornost i socijalne norme vezane uz zaštitu žrtve te percipirane socijalne vještine. U istraživanju su sudjelovali učenici u dobi od 12 do 14 godina iz deset europskih škola (pet škola u Španjolskoj, tri škole na Malti, jedna u Velikoj Britaniji i jedna u Irskoj). Od početnog uzorka od 349 učenika, ovdje su analizirani odgovori 221 učenika (54, 3% djevojčica), koji su izjavili da su u situacijama vršnjačkog nasilja bili isključivo promatrači (nisu ujedno i/ili žrtve i/ili nasilnici). Iako promatrači vršnjačkog nasilja ne sudjeluju aktivno u situacijama vršnjačkog nasilja, njihove reakcije mogu odigrati važnu ulogu u zaštiti žrtve. U ovom radu usmjerili smo se na dvije skupine promatrača: one koji izvještavaju da u situacijama vršnjačkog nasilja nastoje pomoći žrtvi (N=158) i one koje u situacijama vršnjačkog nasilja ne čine ništa, ali smatraju da bi trebali pomoći žrtvi (N=63). Stoga je cilj rada ispitati u kojoj mjeri socijalne vještine, prepoznavanje primjerenih reakcija u situacijama vršnjačkog nasilja te samodjelotvornost i socijalne norme vezane uz zaštitu žrtve mogu predvidjeti ponašanje pomaganja žrtvi. Sudionici su ispunjavali on- line upitnik u školi, uz nadzor nastavnika. Upitnik se sastojao od niza skala, konstruiranih ili prilagođenih za potrebe ovog istraživanja. Sve skale imaju visoku pouzdanost. Hijerarhijska logistička regresijska analiza pokazuje da ispitane varijable u posljednjem koraku objašnjavaju između 21% i 30% varijance pomaganja žrtvi. Prepoznavanje primjerenosti reakcija u situacijama vršnjačkog nasilja (primjerenost asertivnih, neprimjerenost pasivnih i agresivnih reakcija) te samodjelotvornost u zaštiti žrtve značajni su pozitivni prediktori pomagačkog ponašanja. Dobiveni rezultati upućuju na važnost prepoznavanja i osvještavanja primjerenih reakcija promatrača u kontekstu vršnjačkog nasilja te jačanja samodjelotvornosti kako bi se povećala vjerojatnost pomaganja žrtvi. U okviru eConfidence projekta provjerit će se je li igranje ozbiljne video igre rezultiralo promjenama u tim varijablama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka
Profili:
Sanja Smojver-Ažić
(autor)
Barbara Rončević Zubković
(autor)
Tamara Martinac-Dorčić
(autor)
Svjetlana Kolić-Vehovec
(autor)