Pregled bibliografske jedinice broj: 951415
Socijalni identiteti manjine i većine u višeetničkim zajednicama
Socijalni identiteti manjine i većine u višeetničkim zajednicama // XXI. Dani psihologije u Zadru / Nikolić, Matilda ; Tokić, Andrea ; Ćubela Adorić, Vera ; Dodaj, Arta ; Gregov, Ljiljana ; Ivanov, Lozena ; Macuka, Ivana ; Nekić, Marina ; Tucak Junaković, Ivana ; Valerjev, Pavle ; Vidaković, Marina (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2018. str. 100-100 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 951415 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Socijalni identiteti manjine i većine u višeetničkim zajednicama
(Social identities of majority and minority groups in multiethnic environments)
Autori
Uzelac, Ena ; Jelić, Margareta ; Čorkalo Biruški, Dinka ; Pavin Ivanec, Tea ; Tomašić, Jasmina ; Pehar, Lana ; Rebernjak, Blaž
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XXI. Dani psihologije u Zadru
/ Nikolić, Matilda ; Tokić, Andrea ; Ćubela Adorić, Vera ; Dodaj, Arta ; Gregov, Ljiljana ; Ivanov, Lozena ; Macuka, Ivana ; Nekić, Marina ; Tucak Junaković, Ivana ; Valerjev, Pavle ; Vidaković, Marina - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2018, 100-100
ISBN
978-953-331-196-8
Skup
21. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24.05.2018. - 26.05.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
višeetničke zajednice, većina – manjina, socijalni identiteti, percipirana prijetnja
(multiethnic environments, majority - minority, social identities, perceived threat)
Sažetak
Rad se temelji na istraživanju provedenome u četiri višeetničke zajednice u Hrvatskoj. Kontekst ispitivanja su manjinske i većinske škole, u kojima manjina prakticira pravo školovanja na vlastitom jeziku i pismu (češki, mađarski, srpski i talijanski). Odnosi većine i manjina u Hrvatskoj razvijali su se pod utjecajem različitih okolnosti, a budući da se identiteti društveno oblikuju, te nastaju na temelju interakcije pojedinca i njegove okoline, očekujemo da će ovi različiti društveni konteksti oblikovati socijalne identitete većine i manjina na različite načine. Važan element konteksta odnosa većine i manjine je i doživljaj prijetnje vlastitoj grupi i posljedično, grupnom identitetu. Stoga je cilj ovog rada usporediti važnost pojedinih socijalnih identiteta većine i manjine u četiri višeetničke zajednice (Hrvati, Srbi u Slavoniji, primarno u gradu Vukovaru, Mađari u slavonsko-baranjskom području, Talijani u Istri te Česi u bjelovarsko-bilogorskom području, primarno u području grada Daruvara) te utvrditi povezanost percipirane simboličke prijetnje vlastitoj grupi i važnosti pojedinog identiteta. Socijalni identiteti mjereni su ispitivanjem važnost pripadnosti različitim zajednicama: obitelji, prijateljima, narodu, mjestu u kojem sudionici žive, zavičaju, Hrvatskoj i Europi. U istraživanju su sudjelovali učenici osnovnih i srednjih škola, pripadnika manjina i većine, u dobi od 11 do 18 godina (N=1204). Rezultati pokazuju kako su pripadnost obitelji i grupi prijatelja najvažniji identiteti i većinskim i manjinskim učenicima, ali važnost ostalih identiteta varira ovisno o kontekstu većinsko-manjinskih odnosa u kojem pojedinici žive. No, ni većina nije identitetno homogena, budući da postoje značajne razlike u važnosti pojedinih identiteta u različitim kontekstima. Postoji negativna povezanost percipirane prijetnje vlastitoj grupi i važnosti pripadanja mjestu u kojem sudionici žive i Hrvatskoj kod Srba, Mađara i Talijana, dok je kod Hrvata u Vukovaru percipirana prijetnja povezana s većim osjećajem pripadnosti narodu, zavičaju i Hrvatskoj. U izlaganju će se raspraviti razlike među većinsko-manjinskim kontekstima i njihove identitetne implikacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
IP-2014-09-4499 - Integracijski procesi većine i manjine u etnički mješovitim zajednicama: uloga međuetničkog kontakta, percipirane prijetnje i socijalnih normi (IntegraNorm) (HRZZ - 2014-09) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Osijek,
Filozofski fakultet, Zagreb,
Učiteljski fakultet, Zagreb
Profili:
Lana Pehar
(autor)
Tea Pavin Ivanec
(autor)
Blaž Rebernjak
(autor)
Ena Uzelac
(autor)
Dinka Čorkalo Biruški
(autor)
Margareta Jelić
(autor)