Pregled bibliografske jedinice broj: 949414
Re-izvedbe performansa kao moguća posvetna povijest umjetnosti performansa ex-YU i postsocijalizma: fragmentarno o kronotopima i topoima u RH
Re-izvedbe performansa kao moguća posvetna povijest umjetnosti performansa ex-YU i postsocijalizma: fragmentarno o kronotopima i topoima u RH // rostorni agens. 18. bijenale umetnosti / Mirčev, Andrej (ur.).
Pančevo: Kulturni centar Pančeva, 2018. str. 29-42
CROSBI ID: 949414 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Re-izvedbe performansa kao moguća posvetna povijest umjetnosti performansa ex-YU i postsocijalizma: fragmentarno o kronotopima i topoima u RH
(Re-enactments as a possible dedicated art to the history of performance art in ex-YU and post-socialism: fragments of chronotopes and topoi in the Republic of Croatia)
Autori
Marjanić, Suzana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, pregledni
Knjiga
Rostorni agens. 18. bijenale umetnosti
Urednik/ci
Mirčev, Andrej
Izdavač
Kulturni centar Pančeva
Grad
Pančevo
Godina
2018
Raspon stranica
29-42
ISBN
978-86-87103-70-2
Ključne riječi
umjetnost performansa, re-enactmenti, Jugoslavija, . RH
(performance art, re-enactments, Yugoslavia, Croatia)
Sažetak
U ovom fragmentarnom pregledu nastojat ću preko fenomena re-enactmenta ponuditi pregled povijesti umjetnosti performansa u RH, kontekstualno dakako i u bivšoj Jugoslaviji, s obzirom na situaciju do devedesetih kada se SFRJ sustav ratnički raspao, odnosno kako je to lijepo sročio Raša Popov – rekavši kako je Titov okrugli, Arthurov stol sa šest republičkih predvodnika odjednom postao putujući cirkus šest nacionalsocijalista (riječ je o opasnoj igri šestorice bivših socijalista a zapravo nacionalista) koji su nekoć, neki od njih, nosili džempere i kao džemperaši predstavljali se za radničke predvodnike da bi se tranzicijskih i nacionalističkih devedesetih, nakon građanskoga rata, transformirali u najgorem mogućem izdanju francusko-rimskih kicoša, kako je tom modno-kostimografskom metonimijom politički detektirao te bivše republičke predstavnike Raša Popov. Pritom re-izvedbe performansa u ovom formatu u ulozi moguće posvetne povijesti umjetnosti performansa ex-YU i postsocijalizma, a u formi fragmenata o kronotopima i topoima u RH, predstavit ću kronološki. Dakle, krećemo od avangarde, preko neovangarde do postavangarde i postmoderne do globalnoga užasa, koji sociolog Dražen Šimleša određuje kao stanje Četvrtoga svjetskog rata, kojemu trenutno svjedočimo u općoj politici i kulturi straha, da uporabim sintagme sociologa Franka Furedija, kada nam se medijski neprestano prijeti novim globalnim, apokaliptičkim uništenjima, koja su uostalom davno započeo – riječ je samo o transformaciji Drugog svjetskog rata na niz lokalnih ratova koji globalno čine mrežu rata samoprozvanoga svjetskoga policajca protiv tzv. terorizma. Riječ je, kao što godinama, desetljećima svjedočimo, o nizu lokalnih i regionalnih ratova koji se svode na osvajanje novih tržišta i prisvajanje tuđih zaliha nafte i plina.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-1890666-0664 - Interpretativne razine tradicije (Lozica, Ivan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)