Pregled bibliografske jedinice broj: 949010
Elektrofiziološki efekti kao pokazatelji slušne obrade izolirane riječi kod osoba s afazijom
Elektrofiziološki efekti kao pokazatelji slušne obrade izolirane riječi kod osoba s afazijom, 2017., doktorska disertacija, Interdisciplinarni doktorski studij Jezik i kognitivna neuroznanost, Zagreb
CROSBI ID: 949010 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Elektrofiziološki efekti kao pokazatelji slušne obrade izolirane riječi kod osoba s afazijom
(Electrophysiological Effects As Indicators of Auditory Processing of Isolated Words in Patients With Aphasia)
Autori
Lice, Karolina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Interdisciplinarni doktorski studij Jezik i kognitivna neuroznanost
Mjesto
Zagreb
Datum
28.02
Godina
2017
Stranica
179
Mentor
Palmović, Marijan
Neposredni voditelj
Sporiš, Davor
Ključne riječi
afazija ; teškoće jezičnog razumijevanja ; razine obrade riječi ; kognitivni evocirani potencijali (ERP)
(aphasia ; language comprehension difficulties ; word processing levels ; event-related potential (ERP))
Sažetak
Teškoće jezičnog razumijevanja kod osoba s afazijom jedna je od čestih posljedica moždanog udara. Većina autora dosadašnjih istraživanja slaže se da osobe s narušenim razumijevanjem imaju poteškoća u razumijevanju značenja riječi, međutim razlikuju se u mišljenju jesu li te poteškoće uvjetovane i poteškoćama na nekoj od ranijih razina slušne obrade riječi (akustičke obrade, slušno fonološke obrade, pristupa slušnim oblicima riječi u mentalnom leksikonu i pristupa značenju riječi) i kakav je njihov utjecaj na sposobnosti jezičnog razumijevanja. Metoda kognitivnih evociranih potencijala upravo je jedna od metoda čije su mogućnosti pokazati razlike u obradi za što bihevioralni testovi možda nisu dovoljno osjetljivi. Glavni je cilj ovoga istraživanja metodom kognitivnih evociranih potencijala (ERP) utvrditi elektrofiziološke dokaze o funkcionalnosti pojedine razine slušne obrade riječi kod osoba s afazijom, postojanje razlika između osoba s afazijom i kontrolne skupine te povezanost elektrofizioloških odgovora i ukupne razine jezičnog razumijevanja kao i ostalih bihevioralnih i demografskih varijabli. U istraživanje je uključeno 30 sudionika s afazijom s narušenim jezičnim razumijevanjem i 30 zdravih sudionika izjednačenih s ispitanicima s afazijom po dobi, spolu i obrazovanju. Istraživanje se sastoji od pet eksperimentalnih zadataka (percepcija i diskriminacija tonova, slogova i riječi/pseudoriječi, leksička odluka i semantička kategorizacija). Tijekom rješavanja zadataka, snimana je neuralna elektrofiziološka aktivnost (kognitivni evocirani potencijali) mozga pomoću 32- kanalnog Neuroscan SynAmp sustava. Osobe s afazijom imaju uredne rane perceptivne sposobnosti slušnog podražaja. Međutim, postojanje značajnih razlika u amplitudi i latenciji promatranih komponenata ERP-a i drugačija topografska distribucija komponenata kod osoba s afazijom u usporedbi s kontrolnom skupinom dovodi do zaključka da teškoće jezičnog razumijevanja osoba s afazijom uključene u ovo istraživanje, mogu biti rezultat teškoća bilo na kojoj razini slušne obrade riječi predviđene psiholingvističkim modelom.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Interdisciplinarne humanističke znanosti