Pregled bibliografske jedinice broj: 946623
Morfosintaktička obilježja jezične proizvodnje djece s primarnim jezičnim teškoćama predškolske dobi
Morfosintaktička obilježja jezične proizvodnje djece s primarnim jezičnim teškoćama predškolske dobi, 2017., diplomski rad, diplomski, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 946623 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Morfosintaktička obilježja jezične proizvodnje djece s primarnim jezičnim teškoćama predškolske dobi
(Morphosyntactic features of language production of children with primary language imapirment)
Autori
Šarić, Lucija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
26.06
Godina
2017
Stranica
66
Mentor
Kuvač Kraljević, Jelena
Ključne riječi
primarne jezične teškoće, jezična proizvodnja, morfosintaktička obilježja
(primary language impeirment, language production, morphosyntactic features)
Sažetak
Primarne jezične teškoće (PJT) razvojni su jezični poremećaj kojeg primarno obilježava narušeno jezično razumijevanje i proizvodnja. Manifestacije narušenog jezičnog razvoja ovise o samom jeziku pa se intenziviraju istraživački radovi usmjereni opisivanju kliničke slike PJT- a u različitim svjetskim jezicima kako bi se pospješila što ranija identifikacija, dijagnostika i tretman poremećaja. Tako se ovaj rad usmjerio na obilježja morfologije i sintakse u jezičnoj proizvodnji djece s PJT-om govornika hrvatskog jezika predškolske dobi jer su iste sastavnice često opisivane kao najranjivije. Jezično i metajezično znanje navedenih sastavnica ispitani su zadacima hrvatske verzije Nove Reynell razvojne jezične ljestvice koja je u postupku standardizacije. Jezično znanje ispitano je s tri zadatka jednostavnih sintaktičkih struktura (glagolska morfologija i dva zadatka slaganja) te s tri zadatka složenih sintaktičkih struktura (pitanja, odnosne rečenice i rečenice s nekanonskim redoslijedom riječi). Metajezično znanje ispitano je zadatkom procjene gramatičnosti. Uzorak ispitanika uključivao je dvije skupine, 28 djece s PJT-om i 28 djece urednog jezičnog razvoja, koje su dodatno podijeljene na dvije dobne skupine, mlađe (KD 4, 01-5, 06) i starije (KD 5, 07- 7, 09) pa su naposlijetku rezultati kvantitativno i kvalitativno analizirani s obzirom na četiri skupine ispitanika (mlađi ispitanici s PJT-om, mlađi ispitanici urednog jezičnog razvoja, stariji ispitanici s PJT-om, stariji ispitanici urednog jezičnog razvoja). Međugrupna analiza rezultata je pokazala da obje dobne skupine djece s PJT-om postižu značajno niže rezultate u odnosu na vršnjake urednog jezičnog razvoja na većini zadataka, odnosno jedino na zadatku glagolske morfologije nisu pronađene značajne razlike između starije djece s PJT-om i starije djece urednog jezičnog razvoja. Analiza unutargrupnih postignuća je pokazala da jezični razvoj djece s PJT-om slijedi putanju onog djece urednog jezičnog razvoja s obzirom na ovladavanje jednostavnim i složenim sintaktičkim strukturama. Također, zadatak pitanja su svi ispitanici rješavali uspješnije u odnosu na druga dva zadatka složenih sintaktičkih struktura, a jednako uspješno kao zadatke jednostavnih sintaktičkih struktura pa se otvara pitanje je li se taj zadatak u ovom istraživanju trebao kategorizirati kao zadatak jednostavne sintaktičke složenosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Jelena Kuvač
(mentor)