Pregled bibliografske jedinice broj: 944614
Utjecaj atribucija na spremnost na pomagačko ponašanje studenata: moderatorski efekti karakteristika situacije i kooperativne ili kompetitivne orijentacije sudionika
Utjecaj atribucija na spremnost na pomagačko ponašanje studenata: moderatorski efekti karakteristika situacije i kooperativne ili kompetitivne orijentacije sudionika // 21. Dani psihologije u Zadru: Sažetci priopćenja / Nikolić, M. ; Tokić, A. ; Ćubela Adorić, V. ; Dodaj, A. ; Gregov, Lj. ; Ivanov, L. ; Macuka, I. ; Nekić, M. ; Tucak Junaković, I. ; Valerjev, P. ; Vidaković, M. (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2018. str. 66-66 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 944614 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Utjecaj atribucija na spremnost na pomagačko
ponašanje studenata: moderatorski efekti
karakteristika situacije i kooperativne ili
kompetitivne orijentacije sudionika
(The effect of attribution process on helping
behavior among students: moderating effects of
the situational characteristics and individual
cooperative-competitive orientation)
Autori
Kramarić, Matea ; Kamenov, Željka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
21. Dani psihologije u Zadru: Sažetci priopćenja
/ Nikolić, M. ; Tokić, A. ; Ćubela Adorić, V. ; Dodaj, A. ; Gregov, Lj. ; Ivanov, L. ; Macuka, I. ; Nekić, M. ; Tucak Junaković, I. ; Valerjev, P. ; Vidaković, M. - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2018, 66-66
ISBN
978-953-331-196-8
Skup
21. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 24.05.2018. - 26.05.2018
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
Atribucijsko-emocionalni model ; pomagačko ponašanje ; kompetitivnost ; kooperativnost ; studenti
(Attribution-emotion model ; helping behavior ; competitiveness ; cooperation ; students ;)
Sažetak
Cilj istraživanja bio je provjeriti postavke Weinerovog atribucijsko-emocionalnog modela pomagačkog ponašanja u situacijama koje pobuđuju kooperativnost i kompetitivnost. Dodatno smo željeli provjeriti jesu li efekti atribucija na sklonost pomagačkom ponašanju u pojedinim situacijama moderirani sudionikovim individualnim razlikama u kooperativno- kompetitivnoj orijentaciji. Proveden je simulacijski eksperiment u kojem su korištene vinjete koje opisuju studenta koji želi posuditi bilješke s predavanja. Sudionici su po slučaju raspoređeni u jednu od šest situacija koje su se razlikovale s obzirom na kooperativnost-kompetitivnost situacije te razlog zbog kojega student nema vlastite bilješke. Nakon pročitanog opisa hipotetske situacije sudionici su procijenili stupanj u kojem je razlog zbog kojega student nema vlastite bilješke bio pod njegovom osobnom kontrolom, razinu pozitivnih i negativnih osjećaja koje opisana situacija u njima izaziva te vjerojatnost pružanja tražene pomoći. Također, sudionici su ispunili Skalu kooperativno- kompetitivne orijentacije. U istraživanju je sudjelovalo N=1119 studenata i studentica prve godine preddiplomskih studija tehničkih, biotehničkih, društvenih i humanističkih usmjerenja na Sveučilištu u Zagrebu. Rezultati su pokazali značajne efekte atribucija, situacije i individualne kooperativno-kompetitivne orijentacije. Sudionici su iskazali značajno višu razinu pozitivnih osjećaja, nižu razinu negativnih osjećaja te veću spremnost na pružanje pomoći kada razlog zbog kojega student nema vlastite bilješke nije bio podložan njegovoj kontroli, u odnosu na situaciju kada jest. Sudionici su općenito skloniji pomoći kolegi studentu u kooperativnoj situaciji, u odnosu na neutralnu i kompetitivnu situaciju, te su kooperativni studenti općenito skloniji pomoći u usporedbi sa svojim kompetitivnijim kolegama. Također, rezultati ukazuju na neke zanimljive moderatorske efekte ispitivanih varijabli. Zaključno, rezultati potvrđuju Weinerov atribucijsko-emocionalni model pomagačkog ponašanja, no ukazuju i na važnost ispitivanja dodatnih varijabli u okviru modela.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb