Pregled bibliografske jedinice broj: 940821
Povrati od ulaganja u obrazovanje u odabranim zemljama Europske unije
Povrati od ulaganja u obrazovanje u odabranim zemljama Europske unije, 2018., doktorska disertacija, Ekonomski fakultet Zagreb, Zagreb, Hrvatska
CROSBI ID: 940821 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povrati od ulaganja u obrazovanje u odabranim zemljama Europske unije
(Returns on investment in education in selected European Union countries)
Autori
Jahić, Hatidža
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija
Fakultet
Ekonomski fakultet Zagreb
Mjesto
Zagreb, Hrvatska
Datum
21.05
Godina
2018
Stranica
315
Mentor
Obadić, Alka
Ključne riječi
povrati od ulaganja, ljudski kapital, Mincerova jednadžba, ekonomski razvoj, primarno, sekundarno i tercijarno obrazovanje, EU
(returns on investment, economic development, human capital, Mincer's equation, primary, secondary, tertiary education, EU)
Sažetak
Suvremeno poimanje razvoja pozicionira obrazovanje u središte procesa. Obrazovanje kao takvo ima socijalnu i ekonomsku funkciju te doprinosi ekonomskom razvoju na dva načina: (i) direktno kroz poboljšanje i povećanje postojećeg znanja, vještina i kompetencija te na taj način direktno utječe na produktivnost, zapošljavanje i smanjenje nezaposlenosti te kroz efikasniji prijenos znanja iz sustava obrazovanja u gospodarstvo stimulirajući stvaranje gospodarstva temeljenog na znanju i (ii) indirektno kroz smanjenje izdataka za zdravstvo, socijalnu skrb i dr. Veza obrazovanja i tržišta rada je višestruka i veoma značajna. Obrazovanje povećava mogućnosti zapošljavanja (McKenna, 1996.) te smanjuje mogućnost pojave i trajanja nezaposlenosti (Devine i Kiefer, 1991.). Također, potrebno je uskladiti politike obrazovanja u tržišta rada kako bi se između ostalog minimizirali problemi odljeva mozgova (Chau i Stark, 1998.), prekvalificiranosti (Sloane, 2003.) te nedovoljne obrazovanosti (Sloane i sur., 1999.). Međutim, najvažnija interakcija obrazovanja i tržišta rada jeste kroz ostvarene zarade na tržištu rada. Zarade između ostalog i predstavljaju privatne povrati od ulaganja u obrazovanje te su iste u središtu analize ove doktorske disertacije. Temeljni cilj istraživanja je utvrditi privatne i društvene povrate od ulaganja u primarno, sekundarno i tercijarno obrazovanje u odabranim starim i novim članicama Europske unije korištenjem dviju metoda (Funkcije zarade i Metoda rezanja) temeljenih na Mincerovoj jednadžbi (Mincer, 1974.). Rezultati istraživanja pokazuju da ne postoji statistički signifikantna razlika između procijenjenih privatnih i društvenih povrata od ulaganja u primarno, sekundarno i tercijarno obrazovanje u skupinama starih i novih članica Europske unije. Nove članice Europske unije bez obzira na izazove sa kojima se susreću u „Novoj tranziciji“ konvergiraju prema starim članicama Europske unije, barem što se tiče povrata od ulaganja u obrazovanje. Rezultati straživanje u ovoj doktorskoj disertacije ukazuju na nepostojanje statistički značajnih razlika u procjenama povrata od ulaganja u obrazovanje pri korištenju dviju navedenih metoda, kao što je to bilo pretpostavljeno temeljem analize znanstvene literature. Znanstveni doprinos istraživanja se temelji između ostalog na ispitivanju univerzalnosti zaključaka o povratima od ulaganja u obrazovanje u slučaju starih i novih članica Europske unije, korištenju podataka iz jedinstvenog izvora te jedinstvene metodologije za procjenu povrata od ulaganja u obrazovanje tijekom cijelog vremenskog razdoblja za koje se vršila procjena.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija