Pregled bibliografske jedinice broj: 940090
Mogu li kognicija i emocije utjecati na vid?
Mogu li kognicija i emocije utjecati na vid? // Psihologijske teme, 27 (2018), 2; 311-338 doi:10.31820/pt.27.2.9 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 940090 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Mogu li kognicija i emocije utjecati na vid?
(Can cognition and emotions influence on visual
perception?)
Autori
Marić, Mateja ; Domijan, Dražen
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 27
(2018), 2;
311-338
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
eksperimentalna metodologija ; emocije ; kognicija ; kognitivna neuroznanost ; vid
(experimental methodology ; emotions ; cognition ; cognitive neuroscience ; visual perception)
Sažetak
U radu su prikazani teorijski argumenti i empirijske potvrde za i protiv ideje da kognitivni procesi (mišljenje, rezoniranje, očekivanje i vjerovanje) ili emocije i motivacija mogu izravno utjecati na i mijenjati sadržaj vida. Prema hipotezi o modularnosti uma i Marrovoj računalnoj teoriji, vid je informacijski zatvoren modul s fiksnom, urođenom arhitekturom. Ona se zasniva na specifičnim načelima koja su bitno drugačija od općeg kognitivnog funkcioniranja. Vid mora biti kognitivno inpenetrabilan zato jer mora stvoriti točnu mentalnu reprezentaciju vanjskog svijeta i time omogućiti jedinki uspješno snalaženje u njemu. Suprotno tome, prema modelu prediktivnog kodiranja, kao suvremenog oblika zagovaranja penetrabilnosti vida, mozak stalno generira predikcije koje olakšavaju i usmjeravaju procesiranje osjetnih informacija i posljedično mijenjaju ono što vidimo. U novije vrijeme, mnoga bihevioralna i neuroznanstvena istraživanja pokazuju da se vid doista mijenja pod utjecajem naučenih asocijacija i konteksta kao i socijalne kognicije, motivacije i emocija, što upućuje na zaključak da je vid kognitivno penetrabilan. Međutim, u navedenim istraživanjima identificirane su brojne metodološke i interpretacijske poteškoće iz kojih proizlazi suprotan zaključak. Na kraju, opisani su mogući smjerovi za daljnja teorijska i empirijska istraživanja koja bi nas trebala približiti razrješenju ovog složenog pitanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Kognitivna znanost (prirodne, tehničke, biomedicina i zdravstvo, društvene i humanističke znanosti)
POVEZANOST RADA
Projekti:
University of Rijeka Research Grant 13.04.1.3.11
HRZZ-IP-2013-11-4139 - Metakognicija kod kategorijalnog učenja, mišljenja i razumijevanja (METCALTHIC) (Domijan, Dražen, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka,
Filozofski fakultet, Osijek
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- PsychINFO