Pregled bibliografske jedinice broj: 940009
Ostatci fresaka u zvoniku i kapitularnoj dvorani Samostana Sv. Marije Male u Zadru
Ostatci fresaka u zvoniku i kapitularnoj dvorani Samostana Sv. Marije Male u Zadru // Laude nitens multa: Zbornik radova s kolokvija u povodu 900. obljetnice Vekenegina epitafa / Vežić, Pavuša ; Josipović, Ivan (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2018. str. 142-172
CROSBI ID: 940009 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ostatci fresaka u zvoniku i kapitularnoj dvorani Samostana Sv. Marije Male u Zadru
(Remnants of Frescoes in the Belfry and the Chapter Hall of St Mary's Monastery in Zadar)
Autori
Kovačević, Marijana ; Hilje, Emil
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Laude nitens multa: Zbornik radova s kolokvija u povodu 900. obljetnice Vekenegina epitafa
Urednik/ci
Vežić, Pavuša ; Josipović, Ivan
Izdavač
Sveučilište u Zadru
Grad
Zadar
Godina
2018
Raspon stranica
142-172
ISBN
978-953-331-163-0
Ključne riječi
freske ; romanika ; Zadar ; Samostan Sv. Marije ; Deisis ; bordure
(frescoes ; Romanesque ; Zadar ; St Mary's Monastery ; Deisis ; bordures)
Sažetak
U povodu 900. obljetnice epitafa opatice Većenege (1111.-2011.) prigodno se prisjećamo naručitelja, sadržaja, historijskog i umjetničkog značaja zidnih slika u zvoniku i kapitularnoj dvorani Samostana sv. Marije. Osobita je pažnja posvećena likovnim izvorištima sačuvanih slika budući da je riječ o najstarijim izrazito zapadnjačkim romaničkim freskama u Hrvatskoj, a ta je problematika dodatno razmotrena komparativnom analizirom motiva na ornamentalnim bordurama. Vitičasti motivi naslikanih dekorativnih bordura koje su se u skromnim ostacima sačuvale u kapitularnoj dvorani samostana sv. Marije, dovedene su u vezu sa srodnim ornamentalnim motivom na klesanom ukrasu portala zadarske crkve sv. Lovre. Tri različita dekorativna principa na bordurama koje su zastupljenije na freskama u zvoniku, znatno više nego u kapitulu gdje se sačuvao klesani palmetni friz, pružile su priliku da se pronalaženjem podudarnih ornamentalnih shema u romaničkom freskoslikarstvu u nas i diljem Europe, napose u Francuskoj, ove zadarske freske još jasnije izdvoje iz korpusa adriobizantskog slikarstva koje je dominantno unutar romaničkoga zidnoga slikarstva u Zadru i Dalmaciji. Prepoznavanjem najvećega broja srodnih bordura na freskama s područja Veneta, dodatno je osnažena već postojeća pretpostavka o Veneciji kao mogućem izvorištu oblika usvojenih kod stvaranja jedinstvene "Kolomanove kapele".
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište u Zadru