Pregled bibliografske jedinice broj: 939455
Organizacija tržišta električne energije
Organizacija tržišta električne energije, 2015., diplomski rad, preddiplomski, Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, Split
CROSBI ID: 939455 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Organizacija tržišta električne energije
(Electricity market organization)
Autori
Antonijević, Vinka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, preddiplomski
Fakultet
Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje
Mjesto
Split
Datum
27.04
Godina
2015
Stranica
50
Mentor
Jakus, Damir
Ključne riječi
tržište električne energije, uloge i odgovornosti glavnih sudionika na tržištu
(electricty market, the roles and responsibilities of the main market participants)
Sažetak
U prvom dijelu opisan je povijesni tijek razvoja tržišta električne energije koje prati elektroprivredna poduzeća od osamdesetih godina dvadesetog stoljeća. Godinama je elektroenergetski sektor bio vertikalno integrirani monopol u državnome/privatnome vlasništvu što se, kao model organizacije tržišta električne energije, pokazalo neučinkovitim zbog nerealne cijene električne energije. To je, uz tehnološki napredak u proizvodnji i prijenosu električne energije, nametnulo potrebu za reformom, tj. liberalizacijom tržišta električne energije. Jedino konkurentno tržište rezultira pozitivnim učincima za sve sudionike tržišnoga nadmetanja. To je potaknulo niz reforma u cijelome svijetu. Došlo je do restrukturiranja, regulacije i privatizacije elektroenergetskog sektora. Navedeni su i razlozi zbog kojih je došlo do restrukturiranja. S vremenom formiraju se osnovni modeli organizacije tržišta električne energije. Razlikujemo tri osnovna modela, model vertikalno i horizontalno integriranog monopola, model jednog kupca i tržišni model koji može biti organiziran kao veletržište i maloprodaja. U drugom dijelu opisani su glavni sudionici na tržištu električne energije kao i njihove uloge i odgovornosti. U trećem dijelu ukratko su opisani načini utvrđivanja cijene električne energije u tržišnim uvjetima. Formiranje cijena je složen proces kojim je potrebno postići kompromis između različitih interesa i očekivanja. Konačno, u zadnjem poglavlju napravljen je osvrt na električno tržište u Republici Hrvatskoj. Razvoj tržišta el. energije je kontinuiran proces koji se prilagođava tehničkim, ekonomskim i zahtjevima liberalizacije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Elektrotehnika
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje, Split
Profili:
Damir Jakus
(mentor)