Pregled bibliografske jedinice broj: 939085
Ponzonijevih deset slika u svodu glavnog oltara splitske katedrale: razmatranja o stilsko-oblikovnim svojstvima, izvornoj funkciji i ikonografsko-ikonološkom aspektu
Ponzonijevih deset slika u svodu glavnog oltara splitske katedrale: razmatranja o stilsko-oblikovnim svojstvima, izvornoj funkciji i ikonografsko-ikonološkom aspektu // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 2018 (2018), 42; 125-140 doi:10.31664/ ripu.2018.42.09 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 939085 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Ponzonijevih deset slika u svodu glavnog oltara splitske katedrale: razmatranja o stilsko-oblikovnim svojstvima, izvornoj funkciji i ikonografsko-ikonološkom aspektu
(Ten Paintings by Matteo Ponzoni above the Main Altar of the Split Cathedral: Considerations on Design and Style, the Original Function, and the Iconographic-Iconological Aspect)
Autori
Čapeta Rakić, Ivana
Izvornik
Radovi Instituta za povijest umjetnosti (0350-3437) 2018
(2018), 42;
125-140
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Split, slikarstvo, Matteo Ponzoni-Pončun, Sforza Ponzoni, srednji vijek, Exempla, 17. stoljeće, ikonografija, ikonologija, euharistija, protestantizam
(Split, Painting, Matteo Ponzoni, Sforza Ponzoni, Middle Ages, Exempla, 17th Century, Iconography, Iconology, Eucharist, Protestantism)
Sažetak
U članku se donose nove hipoteze o stilsko- oblikovnim svojstvima i izvornoj funkciji Ponzonijevih deset slika na platnu, koje su između 1682. i 1689. godine umetnute u drveni, kasetirani svod glavnoga oltara splitske katedrale, a nastale su nekih pedesetak godina ranije od toga. Na temelju materijalnih ukaza i interpretacije već objavljenih arhivskih podataka, autorica predlaže izvorni oblik slikarske cjeline kao jedinstvenog poliptiha u funkciji pokrovne pale (pale feriale) za veliku, srebrnu, gotičku palu Ivana Gerardova iz Pesara. Svoju hipotezu autorica potkrepljuje srodnim poredbenim primjerima unutar jadranskog bazena. Također razrađuje ikonografsko- ikonološki aspekt slikarske cjeline koji je po svoj prilici osmišljen kao vizualno didaktičko sredstvo u službi propovijedi s nizom euharistijskih Exempla i njihovih starozavjetnih prefiguracija koje su trebale poduprijeti nauk o transsupstancijaciji. Narudžbu ovog složenog ikonografskog niza autorica povezuje s pojačanom potrebom posttridentinske crkve u osnaživanju kršćanske vjere uslijed vjerskih i političkih previranja unutar splitske nadbiskupije tijekom 17. stoljeća.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Emerging Sources Citation Index (ESCI)
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- DOAJ
- EBSCO International Complete
- ERIH PLUS
- Hrčak
- SCImago Journal & Country Rank