Pregled bibliografske jedinice broj: 938456
Tehnika i duša: José Ortega y Gasset i pitanje o smislu umjetnosti
Tehnika i duša: José Ortega y Gasset i pitanje o smislu umjetnosti // Filozofija je djelo: Približavanje misli španjolskog filozofa Joséa Ortege y Gasseta / Krznar, Tomislav (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2017. str. 191-210
CROSBI ID: 938456 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Tehnika i duša: José Ortega y Gasset i pitanje o smislu umjetnosti
(Technology and the Soul: José Ortega y Gasset and the Question about the Meaning of Art)
Autori
Paić, Žarko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Filozofija je djelo: Približavanje misli španjolskog filozofa Joséa Ortege y Gasseta
Urednik/ci
Krznar, Tomislav
Izdavač
Hrvatsko filozofsko društvo ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2017
Raspon stranica
191-210
ISBN
978-953-164-188-3
Ključne riječi
José Ortega y Gasset, dehumanizacija, umjetnost, tehnika, metafizika, vitalni um, egzistencija, duša
(José Ortega y Gasset, dehumanization, art, technology, metaphysics, vital mind, existence, soul)
Sažetak
Autor u razmatranju polazi od postavke da je svrstavanje Ortege y Gasseta i njegove filozofije života u mislioce konzervativne kritike kulture izgubilo svoju vjerodostojnost. Radi se o autentičnome nastojanju rehumaniziranja svijeta polazeći od ideje o kraju modernosti i napretka zapadnjačke civilizacije. Ortega y Gasset je pitanje o smislu umjetnosti izveo u svezi s razmatranjem o biti tehnike. Pritom je autonomija djela moderne umjetnosti i suverenost događaja suvremene umjetnosti ono što više ne odgovara na izazove tehničke samofabrikacije svijeta. Čovjek nije u središtu svijeta, kao što svijet nije više predmetom neutralne filozofije izvan onoga što određuje postajanje života samoga kao projekta egzistencije. U iscrpnoj analizi dehumanizacije umjetnosti i tehničke konstelacije bitka u 20. stoljeću, autor pokazuje da je Ortega y Gasset uz Heideggera dalekosežno shvatio kako se drama ljudskoga života ne može više razumjeti drukčije negoli iz iskustva vitalnoga uma s onu stranu racionalizma i psihologizma modernih znanosti. Povijesnost slobode otvara mogućnost da umjetnost otvori drukčije razumijevanje života od metafizičkoga razlikovanja uma i tjelesnosti. No, kada se u doba posthumanoga stanja tehnički karakter egzistencije stvara iz logike „umjetnoga uma“ (A-Life) tada je ravnodušnost prema umjetnosti postala druga strana ljudske sudbine. Stoga je potrebno iznova promisliti alternativu metafizičkome mišljenju Zapada u onome što dolazi s pojmom duše i njezine nesvodljivosti na bilo kakvu tehniku i tehnologiju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Znanost o umjetnosti