Pregled bibliografske jedinice broj: 935784
Novi analitički modeli za utvrđivanje standarda razumljivosti medijskog teksta u medijima masovnog komuniciranja
Novi analitički modeli za utvrđivanje standarda razumljivosti medijskog teksta u medijima masovnog komuniciranja // In medias res, 7 (2018), 12; 1947-1967 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 935784 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Novi analitički modeli za utvrđivanje standarda
razumljivosti medijskog teksta u medijima masovnog
komuniciranja
(New analytical models for determining media text
compatibility standards in mass media)
Autori
Šilić, Artur ; Hadžić, Slobodan
Izvornik
In medias res (1848-6304) 7
(2018), 12;
1947-1967
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
medijska pismenost, masovna komunikacije, razumljivost, čitljivost , medijski jezik, analitički modeli, NLP tehnologije
(media literacy, mass communication, comprehensibility, readability, media language, analytical models, NLP technology)
Sažetak
Autori se u svom radu usredotočuju na razumljivost tekstova objavljenih u medijima masovnog komuniciranja u teorijskom kontekstu medijske pismenosti i medijske kompetencije sa nakanom ustanovljenja elemenata standarda razumljivosti medijskih tekstova. Komparativnom analizom medijskih tekstova dnevnih novina nacionalnog dosega, prije svega informativno- političkog sadržaja kroz 11 kategorija /duljina teksta u rečenicama, duljina teksta u riječima, duljina teksta u znakovima, prosječnom duljinom rečenice, prosječnom duljinom riječi u slogovima, mjera leksičke gustoće, leksičke redundancije, mjera gustoće entiteta, kompleksnosti riječi po duljini slogova i po frekvenciji, mjere temeljene na procjeni složenosti riječi/ autori potvrđuju hipotezu djelomične nerazumljivosti medijskih tekstova i značajne razlike u razumljivosti između medijskih nakladnika. Fokus istraživanja temeljen je na grupama sastavljenim od različitih dobnih, obrazovnih i socijalnih skupina. Uočavaju se bitne razlike u percepciji razumljivosti medijskih tekstova kako po dobnoj tako i po obrazovnoj strukturi što ih dovodi do zaključka da se standardi razumljivosti trebaju napraviti anticipirajući stečena istraživačka saznanja, ali i nastaviti u pravcu utvrđivanja svih relevantnih faktora percepcije medijskog teksta i njihovog utjecaja na razumljivost istog. Procjenom čitljivosti tekstova od strane "medijskih konzumenata" te uparivanjem s računalnim ocjenama složenosti tekstova, odabrane su najpogodnije mjere za automatsku ocjenu razumljivosti novinskih tekstova na hrvatskome jeziku. Nadalje, istom su metodologijom definirani standardi tj. minimalni zahtjevi na čitljivost teksta.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Informacijske i komunikacijske znanosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Sveučilište Sjever, Koprivnica