Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 934453

Individualna višejezičnost u kontekstu hrvatskoga obrazovnog sustava


Jajić Novogradec, Marina
Individualna višejezičnost u kontekstu hrvatskoga obrazovnog sustava // Studia Polensia, VI (2017), 1; 29-48 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)


CROSBI ID: 934453 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Individualna višejezičnost u kontekstu hrvatskoga obrazovnog sustava
(Plurilingualism in the Context of the Croatian Education System)

Autori
Jajić Novogradec, Marina

Izvornik
Studia Polensia (1848-4905) VI (2017), 1; 29-48

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, znanstveni

Ključne riječi
individualna višejezičnost ; hrvatski obrazovni sustav ; kurikulumi ; materinski jezik ; strani jezici
(curricula ; Croatian education system ; foreign languages ; mother tongue, plurilingualism)

Sažetak
Individualna višejezičnost definira se prvenstveno s obzirom na raslojenost verbalnoga repertoara pojedinca (Banjavčić, Erdeljac, 2009, 18). Tako Königs (2000 u Neuner, 2004, 15) razlikuje tri vrste individualne višejezičnosti: retrospektivnu višejezičnost (engl. retrospective plurilingualism), koja se odnosi na dvojezične govornike koji dolaskom na nastavu već posjeduju znanje u drugome jeziku (J2 znanje), odnosno znanje jezika koji je i predmet nastave i prema tome su u prednosti naspram ostalih učenika ; retrospektivno- prospektivnu višejezičnost (engl. retrospective – prospective plurilingualism), koja podrazumijeva višejezične govornike koji su dolaskom na nastavu u prednosti naspram ostalih učenika u inojezičnome znanju, no niti jedan od njihovih jezika nije predmet nastave, već daljnjim učenjem trećega ili dodatnoga jezika razvijaju svoju višejezičnost, i prospektivnu višejezičnost (engl. prospective plurilingualism), specifčnu za učenike koji su dolaskom na nastavu jednojezični govornici i svoju višejezičnost razvijaju učenjem ponajprije prvoga stranog jezika u školi. Posljednja vrsta višejezičnosti, odnosno prospektivna višejezičnost, karakteristična je za većinu europskih škola, a tako i Hrvatsku, gdje se polaskom u školu većina učenika po prvi puta susreće s učenjem jednoga ili više stranih jezika te svoju višejezičnost razvijaju učenjem ponajprije prvoga stranog jezika u školi. Nova perspektiva obrazovanja glede učenja stranih jezika u Hrvatskoj započinje uvođenjem barem jednoga stranog jezika kao obaveznoga nastavnog predmeta u osnovne škole 2003. godine, a u ostalim ciklusima obrazovanja i drugih stranih jezika. Prema ZEROJ-u (Zajedničkom europskom referentnom okviru za jezike, 2005, 4) višejezični pristup podrazumijeva stvaranje zajedničke komunikacijske kompetencije svih jezika koje učenik poznaje i kojoj pridonose znanje i iskustvo svih njegovih jezika, a u kojoj se svi jezici međusobno isprepliću. To svakako uključuje povezivanje materinskoga jezika, prvoga stranog jezika i ostalih dodatnih jezika koje učenik uči, bilo konsekutivnim slijedom ili paralelno. Stoga se i cilj jezičnoga obrazovanja mijenja i ne obuhvaća više ovladavanje jednim ili dvama, čak i trima jezicima zasebno, što dovodi k težnji idealnoga izvornog govornika, već stvaranje jezičnoga repertoara u kojem sve jezične sposobnosti dolaze do izražaja. U takvome slučaju ponuda stranih jezika u obrazovnim ustanovama mora biti raznolika, a učenicima se mora pružiti mogućnost razvijanja višejezične kompetencije. Cilj ovoga rada je dati teorijski prikaz individualne višejezičnosti i analizirati je kroz hrvatske kurikulume te dati smjernice za njezin održivi razvoj u svrhu stvaranja kompetentnih višejezičnih korisnika stranih jezika.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Marina Jajić Novogradec (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Jajić Novogradec, Marina
Individualna višejezičnost u kontekstu hrvatskoga obrazovnog sustava // Studia Polensia, VI (2017), 1; 29-48 (međunarodna recenzija, pregledni rad, znanstveni)
Jajić Novogradec, M. (2017) Individualna višejezičnost u kontekstu hrvatskoga obrazovnog sustava. Studia Polensia, VI (1), 29-48.
@article{article, author = {Jaji\'{c} Novogradec, Marina}, year = {2017}, pages = {29-48}, keywords = {individualna vi\v{s}ejezi\v{c}nost, hrvatski obrazovni sustav, kurikulumi, materinski jezik, strani jezici}, journal = {Studia Polensia}, volume = {VI}, number = {1}, issn = {1848-4905}, title = {Individualna vi\v{s}ejezi\v{c}nost u kontekstu hrvatskoga obrazovnog sustava}, keyword = {individualna vi\v{s}ejezi\v{c}nost, hrvatski obrazovni sustav, kurikulumi, materinski jezik, strani jezici} }
@article{article, author = {Jaji\'{c} Novogradec, Marina}, year = {2017}, pages = {29-48}, keywords = {curricula, Croatian education system, foreign languages, mother tongue, plurilingualism}, journal = {Studia Polensia}, volume = {VI}, number = {1}, issn = {1848-4905}, title = {Plurilingualism in the Context of the Croatian Education System}, keyword = {curricula, Croatian education system, foreign languages, mother tongue, plurilingualism} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font