Pregled bibliografske jedinice broj: 932070
Motivi meandra i svastike na ranokršćanskim mozaicima salonitanske škole-radionice mozaika
Motivi meandra i svastike na ranokršćanskim mozaicima salonitanske škole-radionice mozaika // 1. skup hrvatske ranokršćanske arheologije ( HRRANA) / Sanader, Mirjana ; Tončinić, Domagoj ; Kaić, Iva ; Matijević, Vinka (ur.).
Zagreb: FF Press, 2017. str. 24-24 (pozvano predavanje, recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 932070 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Motivi meandra i svastike na ranokršćanskim
mozaicima salonitanske škole-radionice mozaika
(Motives of Meandres and Swastikas in Early Christian
Mosaics of Salonic Schools-Mosaic Workshops)
Autori
Matulić, Branko
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
1. skup hrvatske ranokršćanske arheologije ( HRRANA)
/ Sanader, Mirjana ; Tončinić, Domagoj ; Kaić, Iva ; Matijević, Vinka - Zagreb : FF Press, 2017, 24-24
ISBN
978-953-175-675-4
Skup
1. skup hrvatske ranokršćanske arheologije ( HRRANA)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 15.03.2018. - 17.03.2018
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Recenziran
Ključne riječi
meandar ; svastika ; mozaik ; simbol ; znak ; likovnost ; salonitanska škola- radionica mozaika ; provincija Dalmacija
(meandar ; swastika ; mosaic ; symbol ; sign ; art ; salonitan school - mosaic workshop ; province of Dalmatia)
Sažetak
Motivi meandra i svastike jedni su od najstarijih i najraširenijih likovnih uzoraka koji se javljaju na gotovo svakom mediju vizualnih umjetnosti pa tako i na mozaicima. Njihova osnovna obilježja su dugo trajanje, gotovo od samih početaka likovnog izražavanja čovjeka do danas te njihova rasprostranjenost na svim kontinetima. Inkorporirani su u likovnost gotovo svih civilizacija, a derivacija su spirale koja je praiskonski simbol svemira i vremensko-prostorne beskonačnosti. Likovnom pretvorbom spirale iz organskog u geometrijsko obličje nastaju meandar i svastika s gotovo istovjetnim značenjem beskonačnosti, ritma, neprekinutosti, sunca, života, dobra, svjetla, nade i zdravlja. Njihova simbolika vremenom je postala slojevita, no uvijek na tragu izvorne solarne simbolike koju preuzima i ranokršćanska ikonografija kao unutar tako i izvan konteksta liturgije. U današnjem vremenu, motiv svastike, opterećen povijesnim konotacijama drugog svjetskog rata, izgubio je svoj izvorišni sadržaj, štoviše, kao simbol doživljava se u potpuno suprotnom značenju. Samo naizgled na ranokršćanskim mozaicima se može steći dojam da je njihova uporaba uvjetovana njihovom likovnom zanimljivošću koja počiva na izrazito geometriziranoj dekorativnosti i kao takvi izuzetno su prikladni za medij mozaika. Ipak, ne valja zaboraviti, a još manje odbaciti i njihov simbolički sadržaj vremensko-prostorne beskonačnosti koji je pridržan Bogu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti, Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Umjetnička akademija, Split,
Sveučilište u Splitu
Profili:
Branko Matulić
(autor)