Pregled bibliografske jedinice broj: 931693
Primjenjivost particijskih cijena u avio industriji
Primjenjivost particijskih cijena u avio industriji // Second International Thematic Monograph – Thematic Proceedings ; Modern Management Tools and Economy of Tourism Sector in Present Era / Association of Economists and Managers of Balkans and Faculty of Tourism and Hospitality (ur.).
Beograd: Udruženje ekonomista i menadžera Balkana (UDEKOM) ; Fakultet za Turizam i ugostitelstvo Ohrid, 2017. str. 254-273
CROSBI ID: 931693 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Primjenjivost particijskih cijena u avio industriji
(Partitioned pricing in the airline industry)
Autori
Tomić, Daniel ; Kramar, Andrea
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Second International Thematic Monograph – Thematic Proceedings ; Modern Management Tools and Economy of Tourism Sector in Present Era
Urednik/ci
Association of Economists and Managers of Balkans and Faculty of Tourism and Hospitality
Izdavač
Udruženje ekonomista i menadžera Balkana (UDEKOM) ; Fakultet za Turizam i ugostitelstvo Ohrid
Grad
Beograd
Godina
2017
Raspon stranica
254-273
ISBN
978-86-80194-10-3
Ključne riječi
particijske cijene, tržišna strategija, mikroekonomski pristup, avio industrija
(partitioned price, market strategy, microeconomic approach, airline industry)
Sažetak
Ekonomska znanost već dulje vrijeme sugerira kako percipirana cijena ima važnu ulogu u odlukama i izborima potrošača. Takav diskurs temelji se na ideji kako percipirana cijena može ili ne mora biti jednaka nominalnoj cijeni. Iz ove bipolarnosti nastaje zanimljiv koncept, poznat u literaturi kao particijska cijena. Particijska cijena (PP) predstavlja suvremenu strategiju privlačenja potrošača dijeljenjem ukupne cijene proizvoda / usluga na osnovnu cijenu i dodatne troškove kao npr. razne troškove prijevoza, on-line naknade, državne poreze, odredbe i sl. Takvo određivanje cijena razvijeno je kao posljedica suvremenih poslovnih prijetnji i mogućnosti koje proizlaze iz on-line i internet prodaje, informacijske asimetrije, nesavršene percepcije i povećane složenosti strukture troškova kompanija. Mnoge kompanije u svojim interakcijama s tržištem koriste strategiju cijena PP kao taktiku kojom prezentiraju cijenu kroz nekoliko komponenti (višestruka cijena, složena cijena) umjesto da koriste jedinstvenu, sveobuhvatnu cijenu. Primjena takvih cijenama može se često naći u turizmu (turistička pristojba, pristojbe u lukama za putovanja kruzerima, odredbe o određenim turističkim uslugama), hotelijerstvu (obavezne naknade u hotelskim restoranima, hotelske rezervacije, telefonske usluge), trgovini (troškovi prijevoza i dostava, on-line narudžbe), prijevozu (naknade za gorivo u zrakoplovnim tvrtkama), ali i u drugim industrijama i uslužnim djelatnostima (odvojenim troškovima za licenciranje, naknade u studentskim domovima, troškovima popravka vozila), itd. Kako će ovo prikazivanje cijena utjecati na odluke potrošača i njihove ekonomske prosudbe, upravo je ono za što su istraživači najviše zainteresirani ; posebice unutar različitih tržišnih struktura u kojima kompanije djeluju na temelju različite tržišne snage. Naime, PP može biti snažan instrument diskriminacije i segmentacije na tržištu s heterogenim preferencijama potrošača, kao i na tržištima koja su karakterizirana homogenim preferencijama. Ovaj instrument utječe na potrošače na način da mijenja njihovu percepciju o cijeni i proizvodu (i proizvođaču), preferencijama, kupovnim namjerama i odlukama, a konačno i samim zahtjevima. Avio industrija dobar je primjer kako stjecanje pravih informacija o potrebama putnika i njihovom zahtjevu može pomoći u stvaranju odgovarajućih usluga temeljenih na pristupu diskriminacije. Stoga je naum ovog rada ocijeniti primjenjivost taktike PP-a u avio industriji analizom tri niskotarifne i tri konvencionalne aviokompanije, te pritom izložiti navedeni koncept mogućim izazovima u strateškom razmišljanju u cilju postavljanja pravih pitanja, ali i stimuliranja novih istraživanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija