Pregled bibliografske jedinice broj: 930635
Pokornička slavlja u liturgijskoj praksi
Pokornička slavlja u liturgijskoj praksi // Diacovensia : teološki prilozi, 25 (2017), 1; 37-50 (domaća recenzija, pregledni rad, ostalo)
CROSBI ID: 930635 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pokornička slavlja u liturgijskoj praksi
(Penitential celebration in liturgical practice)
Autori
Pažin, Zvonko
Izvornik
Diacovensia : teološki prilozi (1330-2655) 25
(2017), 1;
37-50
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, pregledni rad, ostalo
Ključne riječi
sakrament pomirenja ; pokorničko slavlje ; nesakramentalna pokornička slavlja ; opće odrješenje
(Sacrament of Reconciliation, penitential celebration, non-sacramental penitential celebrations, general absolution.)
Sažetak
Autor na početku daje kraći povijesni pregled pokorničkog bogoslužja. U počecima je to bila kanonska pokora za osobito teške grijehe gdje se pokorniku nametala pokora u zajednici, te se jednako tako – nakon izvršene pokore – takav grešnik pred zajednicom vjernika svečano pomirivao s Bogom i Crkvom. Kada od 8. st. tarifna pokora počinje potiskivati kanonsku, sve se više razvija pojedinačna ispovijed i pomirenje. Nakon Drugog vatikanskog sabora ponovno se uvodi mogućnost pokorničkog bogoslužja u zajednici vjernika. Obrednik na prvo mjesto – ipak – stavlja red pomirenja pojedinog pokornika. Drugi je način zajedničko pokorničko slavlje s pojedinačnom ispovijedi i odrješenjem. Za izvanredne slučajeve predviđa se i mogućnost općenitog priznavanja grijeha sa zajedničkim odrješenjem. Konačno, obrednik daje mogućnost i pokorničkog slavlja, koje bi bilo tek priprava za kasnije sakramentalno pomirbeno slavlje. Autor ističe da je pokorničko slavlje s pojedinačnom ispovijedi i odrješenjem moguće samo onda kada je povoljan omjer ispovjednika i pokornika. Daljnja je mogućnost slavljenja ovakvog obreda u manjim skupinama. Kada su u pitanju pokornička slavlja koja bi trebala biti priprava na pojedinačno pomirenje, autor predlaže oprez, da se ne bi dogodilo da vjernici takva nesakramentalna slavlja počnu smatrati sakramentalnim i potpunima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Teologija
Napomena
Summary: Sacrament of Reconciliation, penitential celebration, non-sacramental penitential celebrations, general absolution. The author first gives a short historical overview of the penitential celebration. In the beginning, it was a canonical penance for particularly grave sins where the penitent was imposed a penance in the community, and equally so – after the penance – the sinner would solemnly reconcile himself to God and the Church before the community of believers. From the 8th century, when the tariff penance started to replace the canonical penance, there is an increasing development of individual confession and reconciliation. After the Second Vatican Council, the possibility of a penitential service in the community of believers is re-introduced. However, the book of rites prioritizes the order of reconciliation of an individual penitent. Another way is the common penitential celebration with individual confession and absolution. For exceptional cases there is the possibility of a general recognition of sin with the common absolution. Finally, the book of rites allows the possibility of penitential celebration, which would be only a preparation for a later sacramental celebration of reconciliation. The author points out that the penitential celebration with individual confession and absolution is possible only when there is a favorable ratio of confessors and penitents. A further possibility of celebrating this kind of ceremony is in small groups. As for the penitential celebrations that should be a preparation for individual reconciliation, the author suggests caution, that the believers do not start to regard such non-sacramental celebrations as sacramental and complete.
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus