Pregled bibliografske jedinice broj: 930483
Laudato si' i pravednost. Pokušaj nacrta jedne socijalno-ekološke raspodjele dobara
Laudato si' i pravednost. Pokušaj nacrta jedne socijalno-ekološke raspodjele dobara // Diacovensia : teološki prilozi, 24 (2016), 1; 45-64 (recenziran, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 930483 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Laudato si' i pravednost. Pokušaj nacrta jedne
socijalno-ekološke raspodjele dobara
(Laudato si' and justice. An attempt at drafting a
socio-environmental distribution of goods)
Autori
Radić, Stjepan
Izvornik
Diacovensia : teološki prilozi (1330-2655) 24
(2016), 1;
45-64
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
Papa Franjo ; Laudato si' ; ekologija ; pravednost ; raspodjela ; J. Rawls ; I. M. Young ; siromaštvo ; solidarnost
(Pope Francis ; Laudato si' ; ecology ; justice ; distribution ; J. Rawls ; I. M. Young ; poverty ; solidarity)
Sažetak
Od mnoštva tema i pristupa koji se nude u diskutiranju enciklike pape Franje Laudato si′ autor izdvaja pojam pravednosti, kojim se rimski prvosvećenik često služi. Štoviše, u odgovoru na pitanje 'zašto svaki ekološki pristup mora uključivati socijalnu perspektivu?' papa Franjo zaključuje da su ekološka problematika i s njom siromaštvo kao eklatantni primjer nepravednih struktura zapanjujuće povezani. Da bi na što bolji način osvijetlio ovaj odnos, autor članka prodire u osnove filozofskog govora o pravednosti ističući pri tome njezina dva temeljna vida: pravednost u općem na jednoj i pravednost u užem smislu na drugoj strani. Kada govori o unutarnjem stavu razvijanja harmoničnih odnosa prema samima sebi, drugima, prirodi te konačno Bogu, tada papa Franjo, prema autoru, ima u vidu upravo pravednost u općem smislu, što u zasebnom poglavlju ovog priloga detaljno razlaže. Vezano uz drugu karakteristiku principa pravednosti, autor, ukazujući (ponovno) na filozofsko- socijalnu tradiciju pokazuje da se ona ostvaruje kroz dva poznata načela: komutativni i distributivni. Potonji distributivni (razdiobni) princip pravednosti je vrlo poznat (poglavito u suvremenim političkim i socijalnim teorijama) i tiče se – kako i sam naslov govori – raspodjele dobara. Ovaj vid spominje direktno i papa Franjo ističući pri tome kako je jedan od uzroka ekološke problematike nepravedna raspodjela dobara što autor priloga iscrpno razlaže dovodeći ga u vezu s nekim suvremenim teorijama. Prilog završava autorovim ukazom o potrebi upotpunjenja pravednosti solidarnošću, što je pak conditio sine qua non jedne cjelovite ekologije kakvu je predstavio papa Franjo u svojoj enciklici.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filozofija, Teologija
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Religious and Theological Abstracts (Myerstown, SAD)
- European Reference Index for the Humanities (Strasbourg, Francuska)