Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 930101

Kvantitativna i kvalitativna analiza teksta kod osoba sa disleksijom


Marić, Doris
Kvantitativna i kvalitativna analiza teksta kod osoba sa disleksijom, 2017., diplomski rad, diplomski, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 930101 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Kvantitativna i kvalitativna analiza teksta kod osoba sa disleksijom
(Quantitative and Qualitative analysis of the written text in individuals with dyslexia)

Autori
Marić, Doris

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski

Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
19.06

Godina
2017

Stranica
41

Mentor
Hržica, Gordana

Ključne riječi
pisanje, pogreške u pisanju, disleksija
(writing, errors in writing, dyslexia)

Sažetak
Disleksija je poremećaj čitanja i pisanja koji traje cijeli život. S obzirom na to da nije prolazna teškoća tretman je nužan kako bi pomogao osobama s disleksijom pri stvaranju strategija za nošenje s teškoćom te iskorištavanju njhovih dobrih strana. Da bi se mogla napraviti kvalitetna procjena, a nakon nje i tretman prilagođen pojedincu, potrebno je poznavati poremećaj i njegova karakteristična obilježja. Ovaj rad donosi analizu pogrešaka kod starijih osoba s disleksijom, koji su rjeđe ispitivani od mlađih, kako bi se dobio uvid u njihovo funkcioniranje u domeni pisanja. Sudionike istraživanja čine dvije skupine ispitanika, 14 osoba s disleksijom i 14 ispitanika bez teškoća, od 11 do 16 godina starosti, uparenih po dobi i spolu. Analizirane su tri vrste teksta: esej na zadanu temu, pisanje priče prema slikama i pisanje diktata. Prvi cilj rada bio je usporedba količine i vrste pogrešaka kod urednih ispitanika i osoba s disleksijom. Drugi cilj bio je usporediti ispitanike s obzirom na duljinu teksta te duljinu i složenost rečenica. Treći cilj bio je saznati u kojoj vrsti teksta ispitanici najviše griješe. Tekstovi su preuzeti iz Hrvatskog korpusa neprofesionalnog pisanog jezika te uneseni i transkribirani u programu CLAN (Computerized Language Analysis) u okviru baze podataka CHILDES (Child Language Data Exchange System, MacWhinney, 2000). Podaci su kvalitativno analizirani pomoću programa Microsoft Excel (2007) a kvantitativna analiza napravljena je pomoću programa za statističku obradu IBM SPSS Statistics 20. Rezultati su pokazali da ispitanici s disleksijom proizvode više pogrešaka od kontrolne skupine, u svim vrstama teksta. Najzastupljenija vrsta pogrešaka su pogreške povezane s fonološkom obradom i one koje se javljaju zbog neusvojenosti pravopisnih konvencija. Skupine se ne razlikuju što se tiče duljine rečenica i složenosti napisanih tekstova. Svi ispitanici najviše su griješili kod pisanja diktata, pa pisanja priče prema slikama a najmanje u pisanju eseja na zadanu temu. Rezultati ovoga rada donose vrijedne informacije koje bi se mogle iskoristiti u planiranju procjene i tretmana osoba s disleksijom. Posebno je vrijedno što se rezultati odnose na starije osobe s disleksijom jer o njihovim pogreškama imamo još manje informacija nego o onima kod mlađih osoba s disleksijom. Također, mogu biti korisni kod sastavljanja testova za procjenu disleksije kojih, barem zasad, u hrvatskom jeziku nema.

Izvorni jezik
Hrvatski



POVEZANOST RADA


Projekti:
HRZZ-UIP-2013-11-2421 - Jezična obrada u odraslih govornika (ALP) (Kuvač Kraljević, Jelena, HRZZ - 2013-11) ( CroRIS)

Profili:

Avatar Url Gordana Hržica (mentor)


Citiraj ovu publikaciju:

Marić, Doris
Kvantitativna i kvalitativna analiza teksta kod osoba sa disleksijom, 2017., diplomski rad, diplomski, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Marić, D. (2017) 'Kvantitativna i kvalitativna analiza teksta kod osoba sa disleksijom', diplomski rad, diplomski, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Mari\'{c}, Doris}, year = {2017}, pages = {41}, keywords = {pisanje, pogre\v{s}ke u pisanju, disleksija}, title = {Kvantitativna i kvalitativna analiza teksta kod osoba sa disleksijom}, keyword = {pisanje, pogre\v{s}ke u pisanju, disleksija}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Mari\'{c}, Doris}, year = {2017}, pages = {41}, keywords = {writing, errors in writing, dyslexia}, title = {Quantitative and Qualitative analysis of the written text in individuals with dyslexia}, keyword = {writing, errors in writing, dyslexia}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font