Pregled bibliografske jedinice broj: 929833
Uloga roditeljskih i vršnjačkih normi u objašnjenju negativnih međugrupnih stavova u adolescentnoj dobi
Uloga roditeljskih i vršnjačkih normi u objašnjenju negativnih međugrupnih stavova u adolescentnoj dobi // Psihologijske teme, 26 (2017), 3; 577-600 doi:10.31820/pt.26.3.5 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 929833 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Uloga roditeljskih i vršnjačkih normi u
objašnjenju negativnih međugrupnih stavova u
adolescentnoj dobi
(The Role of Parent and Peer Norms in Explaining
Negative Outgroup Attitudes in Adolescence)
Autori
Ivandić Lidija ; Löw, Ajana
Izvornik
Psihologijske teme (1332-0742) 26
(2017), 3;
577-600
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
roditeljske norme ; vršnjačke norme ; predrasude ; adolescentna dob ; roditeljski i vršnjački utjecaj
(parent norms ; peer norms ; prejudice ; adolescence ; parent and peer influence)
Sažetak
Cilj istraživanja bio je ispitati ulogu roditeljskih i vršnjačkih normi u objašnjenju negativnih međugrupnih stavova u adolescentnoj dobi te provjeriti kako taj odnos ovisi o općoj podložnosti roditeljskom i vršnjačkom utjecaju. U istraživanju je sudjelovalo 457 učenika srednjih škola s područja Grada Zagreba. Ispitivani su negativni međugrupni stavovi prema etničkoj grupi Roma, a korišten je upitnik koji je sadržavao Skalu modernog rasizma, Skalu socijalne distance (samoprocjene te procjene za roditelje i vršnjake), Skalu roditeljskog i vršnjačkog utjecaja te sociodemografska pitanja. Rezultati su pokazali da sudionici u prosjeku pokazuju visoko izražen negativni stav prema Romima na mjeri socijalne distance (pristali bi ići u isti razred s Romima, ali ne i da su prijatelji, rođaci ili romantični partneri) te umjereno negativni stav na mjeri modernog rasizma. I roditeljska i vršnjačka norma značajno pridonose objašnjenju negativnog stava sudionika na mjeri socijalne distance (negativnija je norma povezana s većom distancom), pri čemu veći doprinos ima roditeljska nego vršnjačka norma. Kod modernih predrasuda doprinos je značajan samo za roditeljsku (ne i vršnjačku) normu. Pretpostavka o moderatorskom efektu opće podložnosti roditeljskom/vršnjačkom utjecaju na odnos roditeljske/vršnjačke norme i stava nije potvrđena, što je moguće objasniti metodološkim čimbenicima. Rezultati ovog istraživanja upućuju na određeni doprinos unutargrupnih normi u stvaranju i održavanju negativnih međugrupnih stavova, no potrebna su daljnja istraživanja uz metodološki strože nacrte.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus