Pregled bibliografske jedinice broj: 928805
Od transmisije do majeutike - modeli nastave.
Od transmisije do majeutike - modeli nastave.. Zagreb: Hrvatsko futurološko društvo, 2013 (monografija)
CROSBI ID: 928805 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Od transmisije do majeutike - modeli nastave.
(From transmission to maieutics - models of teaching.)
Autori
Kovačević, Sonja ; Mušanović, Luka
Ostali urednici
Mušanović, Marko
Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena
Izdavač
Hrvatsko futurološko društvo
Grad
Zagreb
Godina
2013
Stranica
238
ISBN
978-953-95074-8-8
Ključne riječi
nastavnik, nastavnička profesija, profesionalizacija, post-postmoderna, modernizacija, kompetentnost, kompetencije, modeli komunikacije, modeli nastave, transmisijski model, transakcijski model, transformacijski model, majeutički model nastave
(teacher, the teaching profession, professionalization, post-postmodern, modernization, expertise, competences, models of communication, models of teaching, transmission model, transaction model, the transformational model, maieutic teaching model)
Sažetak
U studiji - Od transmisije do majeutike - modeli nastave, raspravljalo se o promjenama obrazovanja u 21. stoljeću izazvanim širim društvenim promjenama. U kontekstu postmoderne majeutike 21. stoljeća kao teorijskog pedagoškog okvira, razvijen je majeutički model nastave. U konstrukciji majeutičkog modela nastave, definiran je proces profesije i profesionalizacije, analizirana je profesija nastavnik i identidicirana ključna obilježja nastavničke profesije, ispitane promjene položaja, uloga i kompetencija nastavnika i s obzirom na komunikacijske karakteristike klasificirani osnovni modeli nastave u 20. stoljeću. U najširem smislu pod profesijom podrazumijevamo samostalno obavljanje određene visokostručne djelatnosti u određenom omeđenom području struke. U studiji smo profesionalizaciju definirali kao proces razvoja posebne, visokostručne radne djelatnosti u određenoj struci. Ona je promatrana kao višeslojni proces u kojemu sadržaj i metode rada postaju sve kompleksnije tj. izvode se na osnovi sveučilišnog inicijalnog obrazovanja, kontrole pristupa profesiji, primjene sve složenijih znanstveno-teorijskih i metodoloških znanja, strukovne autonomije i ekspertnih mišljenja te specifične subkulture profesije. Osnovni cilj studije bila je konstrukcija novog, majeutičkog modela nastave. U tome kontekstu ispitane su kompetencije nastavnika koje definiramo kao kombinaciju sadržajno specifičnih i funkcionalno povezanih znanja, vještina, stavova, vrijednosti i navika na osnovi kojih osoba ima mogućnost da, ako su ispunjeni određeni uvjeti, aktivno djeluje u određenoj situaciji, odnosno profesiji, radi učinkovitog dostizanja profesionalnih ciljeve. Nadalje, u radu su prikazana tri postojeća modela nastave i njihovi pripadajući komunikacijski modeli: transmisijski, transakcijski i transformacijski model nastave. Na osnovi analize tih modela nastave i korespondentnih kompetencija izrađen je novi model nastave primjeren izazovima obrazovanja 21. stoljeća - majeutički model nastave. Majeutički model nastave 21. stoljeća ili postmoderna majeutika u vidokrug nastavničke profesije uvodi čitav spektar novih radnih uloga, preciznije, integrira komponente uloga prethodnih modela nastave. Suvremeni nastavnik-profesionalac, refleksivni praktičar, nastavnik-istraživač, nastavnik-majeutičar, nastavnik-učenik oslanja se na najširu teorijsku osnovicu postmoderne majeutike kao procesa samospoznaje te osobne i profesionalne samoidentifikacije. Zajednički nazivnik ili modus operandi tih uloga je neautoritarni položaj nastavnika u raspodjeli socijalne moći u razredu čime se, kao kognitivni katalizator, potiče kritička samorefleksija učenika. Majeutički model nastave, pored ostalih, sadrži sljedeće elemente: akcijsko istrraživanje, transformacijsko učenje, otvoreni razredni diskurs, formativa evaluacija, kritičko mišljenje, metakognicija, refleksija, nastavnik-učenik, autentično učenje, primjena informacijskih tehnologija, IT – EL, učenje iskustvom i eksperimentiranjem, samospoznaja… Majeutički model nastave predstavlja otvoreni, nikad dovršeni, autopoietički sustav organizacije učenja i poučavanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija