Pregled bibliografske jedinice broj: 927021
Usamljenost srednjoškolaca: rezultat vršnjačkog pritiska i/ili niskog samopoštovanja
Usamljenost srednjoškolaca: rezultat vršnjačkog pritiska i/ili niskog samopoštovanja // Sažetci priopćenja XIX. dana psihologije u Zadru / Slišković, Ana (ur.).
Zadar: Sveučilište u Zadru, 2014. str. 173-173 (predavanje, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 927021 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Usamljenost srednjoškolaca: rezultat vršnjačkog pritiska i/ili niskog samopoštovanja
(Loneliness in high school students: Is it result of peer pressure and/or low self-esteem)
Autori
Uzelac, Ena ; Nekić Marina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Sažetci priopćenja XIX. dana psihologije u Zadru
/ Slišković, Ana - Zadar : Sveučilište u Zadru, 2014, 173-173
ISBN
978-953-331-054-1
Skup
XIX. dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 29.05.2014. - 31.05.2014
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
usamljenost, adolescenti, vršnjački pritisak, samopoštovanje
(loneliness, adolescents, peer pressure, self-esteem)
Sažetak
Tijekom adolescencije vršnjaci postaju najznačajniji elemnt socijalizacije, pa je pripadanje vršnjačkim skupinama od iznimne važnosti za svakog adolescenta/icu. Uspostavljanje i održavanje zadovoljavajućih odnosa postaje prioritet, što neadekvatne i nepodržavajuće odnose s vršnjacima čini rizičnim faktorom za pojavu usamljenosti. Održavanje pripadnosti grupi čini adolescente/ice podložnima vršnjačkom pritisku koji se može reflektirati u pet domena (odnosi s vršnjacima, fizički izgled, odnosi s roditeljima, rizična ponašanja i ponašanje u školi). Osim vršnjačih odnosa, značajnu ulogu za uspješan razvoj adolescenata/ica ima i pozitivan stav o sebi, odnosno samopoštovanje. Cilj ovog rada bio je ispitati u kojoj mjeri se individualne razlike u usamljenosti mogu pojasniti podložnošću vršnjačkom pritisku i samopoštovanjem. Na uzorku od 187 srednjoškolaca, prosječne dobi od 16, 5 godina primijenjeni su sljedeći instrumenti: Skala podložnosti vršnjačkom pritisku (Lebedina- Manzoni, Lotar i Ricijaš, 2008), SKala samoprihvaćanja i samokompetentnosti (Tafarodi i Swann, 1995) i UCLA skala usamljenosti (Lacković-Grgin, Penezić i Nekić, 2002). Rezultati ukazuju na višu razinu samopoštovanja kod mladića nego kod djevojaka. Isto tako, mladići su skloniji nego djevojke rizičnom ponašanju (npr. konzumiranje opijata i rizična seksualna ponašanja) i neadekvatnom ponašanju u školi (npr. meopravdanom izostajanju s nastave) pod utjecajem vršnjaka. Za mladiće doživljaj usamljenosti se može objasniti samo negativnim stavom o sebi, odnosno nižim samopoštovanjem, dok je za djeovjke uz samopoštovanje, podložnost rizičnom ponašanju pod utjecajem vršnjaka značajan prediktor usamljenosti.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija