Pregled bibliografske jedinice broj: 919463
Vasubandhu o dharmičkoj ontologiji buddhističke škole sarvāstivāda-vaibhāṣika (Abhidharmakośa 5. 25–26 i Bhāṣya)
Vasubandhu o dharmičkoj ontologiji buddhističke škole sarvāstivāda-vaibhāṣika (Abhidharmakośa 5. 25–26 i Bhāṣya) // Filozofska istraživanja, 31 (2011), 3; 587-603 (domaća recenzija, prikaz, znanstveni)
CROSBI ID: 919463 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Vasubandhu o dharmičkoj ontologiji buddhističke škole sarvāstivāda-vaibhāṣika (Abhidharmakośa 5. 25–26 i Bhāṣya)
(Vasubandhu on the Dharmic Ontology of the Sarvāstivāda-Vaibhāṣika Buddhist School (Abhidharmakośa 5. 25–26 and Bhāṣya))
Autori
Kardaš, Goran
Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 31
(2011), 3;
587-603
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, prikaz, znanstveni
Ključne riječi
buddhizam, ontologija, abhidharma, dharma, kāritra, sarvāstivāda-vaibhāṣika, Vasubandhu
(Buddhism, ontology, abhidharma, dharma, kāritra, sarvāstivāda-vaibhāṣika, Vasubandhu)
Sažetak
U članku se istražuje osnovna linija argumentacije buddhističke škole sarvāstivādavaibhāṣika u prilog obrani njihove osnovne ontološke teze o egzistentnosti dharmi kroz sva tri vremenska razdoblja (traikālyavāda) onako kako ju je izložio Vasubandhu u svome djelu Abhidharmakośabhāṣya (5. 25–26). U uvodnome dijelu daje se kratki prikaz nekih prijepora u pogledu podrijetla te buddhističke škole kao i njihovog tekstovnoga korpusa. Nakon toga slijedi istraživanje Vasubandhuova izvješća o specifičnostima dharmičke ontologije te škole kao što su problemi dharmičke »funkcionalnosti« (kāritra), njihove kauzalne djelotvornosti i problema »prijelaza« atemporalnih dharmi (dravya-dharma) u područje realnog oblikovanja iskustva (kāritra-dharma). U završnom osvrtu se pokušava pokazati da se opća promjena filozofijske perspektive u razdoblju postkanonske abhidharme (od »kako« dharmi na »što« dharmi) najradikalnije ostvarila u buddhističkoj školi sarvāstivāda-vaibhāṣika koja je bila prisiljena raznovrsnim teorijskim konstruktima pomiriti svoje shvaćanje dharmi kao »atemporalnih« konstituensa iskustva (dravya-, svabhāva-dharma) s općom buddhističkom postavkom o netrajnosti i nesupstancijalnosti svih fenomena (iskustva).
Izvorni jezik
Hrvatski
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Arts & Humanities Citation Index (A&HCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Central and East European Online Library - CEEOL
- Philosopher's Index
- DOAJ
- EJOL
- ERIH
- HRČAK
- ULRICHSWEB GLOBAL SERIALS DIRECTORY