Pregled bibliografske jedinice broj: 917650
Kvaliteta glasa nastavnica s vokalnim zamorom
Kvaliteta glasa nastavnica s vokalnim zamorom // Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 49 (2013), 1; 92-107 (domaća recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 917650 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Kvaliteta glasa nastavnica s vokalnim zamorom
(Voice Quality of Female Teachers with Vocal Fatigue)
Autori
Kovačić, Gordana ; Farago, Emica
Izvornik
Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (1331-3010) 49
(2013), 1;
92-107
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
vokalni zamor ; nastavnici ; kvaliteta glasa ; subjektivna procjena glasa ; skala GRBAS
(vocal fatigue ; teachers ; voice quality ; perceptual voice assessment ; GRBAS scale)
Sažetak
Vokalni je zamor funkcionalna slabost glasa česta u nastavnika. Vokalno predoziranje tipično za njihov posao glavni je etiološki faktor vokalnoga zamora. U istraživanju se žele utvrditi najučestaliji subjektivni simptomi vokalnoga zamora, a ponajprije kvaliteta glasa glasa nastavnica s vokalnim zamorom. Pedeset nastavnica podijeljeno je u skupinu s vokalnim zamorom (eksperimentalna skupina, N=23) i skupinu bez vokalnoga zamora (kontrolna skupina, N=27). Postavljena je hipoteza prema kojoj između skupina nastavnica postoji statistički značajna razlika u kvaliteti glasa procjenjivanoj skalom GRBAS. U eksperimentalnoj se skupini očekuju viši stupnjevi promuklosti G, hrapavosti R, šumnosti B, slabosti A i napetosti S. Kvalitetu glasa nastavnica (kontinuirani govor) procjenjivalo je devet uvježbanih procjenjivačica (studentica logopedije). Rezultati multivarijatne analize varijance pokazali su da postoji značajna razlika u kvaliteti glasa između skupina [F(5, 44)=3, 575 ; p=0, 008]. Univarijatnom je analizom varijance to utvrđeno za promuklost G i hrapavost R. Diskriminativnom je analizom izolirana statistički značajna diskriminativna funkcija (p=0, 008) čiju strukturu određuju promuklost G, hrapavost R i napetost S. Posljednja varira u suprotnom smjeru. Hipoteza je potvrđena. Glasovi su kontrolne skupine vrlo blage promuklosti i jedva zamjetne hrapavosti, dok su glasovi nastavnica s vokalnim zamorom vrlo blage do blagoumjerene promuklosti i blage hrapavosti. Obje skupine nastavnica imaju blagu šumnost i jedva zamjetne slabost i napetost glasa. Najčešći su subjektivni simptomi vokalnoga zamora u eksperimentalnoj skupini promuklost (70% nastavnica), nadražajni kašalj (61%), neugodan osjećaj u grlu i vratu (48%), produbljen glas (43%) i suhoća grla (39%). Pritom u prosjeku podjednak omjer vokalnih i tjelesnih simptoma (2:2) uz subjektivnom procjenom utvrđenu blagu/blagoumjerenu promuklost zabrinjava jer upućuju na to da nastavnice s vokalnim zamorom možda imaju funkcionalnu disfoniju.
Izvorni jezik
Hrvatski
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus