Pregled bibliografske jedinice broj: 917320
Rizično ponašanje i izloženost buci među adolesventima
Rizično ponašanje i izloženost buci među adolesventima, 2015., diplomski rad, Medicinski, Zagreb
CROSBI ID: 917320 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rizično ponašanje i izloženost buci među adolesventima
(Risk behavioour of adolecents and their exposure to noise)
Autori
Jelena Tomac Jovanović
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Medicinski
Mjesto
Zagreb
Datum
12.07
Godina
2015
Stranica
36
Mentor
Doko-Jelinić, Jagoda
Ključne riječi
adolescenti, buka, oštećenje sluha, rizično ponašanje
(adolescents, noise, hearing damage, risky behaviour)
Sažetak
Adolescenti su, ovisno o interesima, odgoju, obrazovanju, navikama pod povećanim rizikom od utjecaja buke na njihovo zdravlje te psihički i fizički razvoj. Najčešći izvori buke su preglasne projekcije u kino dvoranama, koncerti, sportska događanja, ugostiteljski objekti, različita događanja na otvorenom, čak i u velikim trgovačkim centrima, ulična buka, ali i preglasno slušanje glazbe na iPod i MP3 uređajima. Cilj rada je bio istražiti rizično ponašanje i stavove adolescenata prema buci te u kojoj mjeri adolescenti prepoznaju simptome i znakove utjecaja buke na vlastito psihofizičko zdravlje. U istraživanje je uključeno 533 učenika Srednje škole Pakrac u dobi od 15 – 19 godina. Istraživanje je provedeno tijekom studenog i prosinca 2014. godine. Podaci su prikupljeni pomoću anketnog upitnika koji sadrži ukupno 32 pitanja/stava/tvrdnje. Normalnost raspodjele testirana je Kolmogorov-Smirnovljevim testom. Srednje vrijednosti kontinuiranih varijabli izražene su medijanom i interkvartilnim rasponom. Nominalni pokazatelji prikazani su apsolutnim i relativnim brojem. Razlike među kategoričkim varijablama testirane su χ2 testom. Za utvrđivanje razlika između dvije nezavisne skupine korišten je Mann Whitney test, a za tri i više nezavisnih skupina Kruskal Wallis test. Korišteni su izvorno pisani programi za baze podataka te statistički paket SPSS. Učenici viših razreda (trećeg i četvrtog) pokazuju bolje poznavanje vrste buke koje mogu oštetiti sluh i slažu se s tvrdnjom da slušanje glasne glazbe može oštetiti sluh u odnosu na učenike prvog i drugog razreda. Stariji ispitanici smatraju da buka ima najveći negativan utjecaj za vrijeme odmora i opuštanja te da posljedica buke može biti tjeskoba, depresija i visok krvni tlak za razliku od mlađih učenika. Mlađi ispitanici oštećenje sluha bukom češće povezuju sa starijim osobama. Stariji ispitanici rjeđe slušaju glazbu više od jednog sata preko slušalica. Istraživanje je pokazalo da je rizično ponašanje adolescenata, nažalost, u skladu sa svjetskim trendovima. Na njega se može i mora utjecati i to kroz integrirane programe unutar osnovnog i srednjeg obrazovanja. Pravilnom edukacijom djece i roditelja o razini buke u okolini u kojoj žive, rade ili se zabavljaju te načinu na koji mogu utjecati na smanjenje buke, oštećenja sluha moguće je prevenirati, ili barem odgoditi.
Izvorni jezik
Hrvatski