Pregled bibliografske jedinice broj: 916408
Jezične sposobnosti i mucanje u obitelji genetski opterećenoj mucanjem
Jezične sposobnosti i mucanje u obitelji genetski opterećenoj mucanjem, 2017., diplomski rad, diplomski, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb, Hrvatska
CROSBI ID: 916408 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezične sposobnosti i mucanje u obitelji genetski opterećenoj mucanjem
(Language Abilities and Stuttering in the Family Genetically Loaded with Stuttering)
Autori
Dedić, Marina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad, diplomski
Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb, Hrvatska
Datum
06.09
Godina
2017
Stranica
54
Mentor
Leko Krhen, Ana
Ključne riječi
Mucanje, jezične sposobnosti, jakost mucanja, obitelj genetski opterećena mucanjem
(stuttering, language abilities, stuttering severity, family geneticaly loaded with stuttering)
Sažetak
Smatra se da je mucanje multidimenzionalni poremećaj na koji utječu mnogi čimbenici, pa tako i različiti stupnjevi jezične obrade. Iako je prihvaćeno vjerovanje da povezanost između mucanja i pojedinih jezičnih varijabla postoji, još uvijek nema općeg slaganja o njihovoj točnoj ulozi za nastanak mucanja i njegovo trajanje. S obzirom na to da istraživanja pokazuju da se mucanje često javlja kad su jezični zahtjevi previsoki, ciljevi ovog rada su dobivanje uvida u razinu jezičnih sposobnosti ispitanika te ispitivanje utjecaja zahtjeva jezične obrade na mucanje. U tu svrhu, korištena su dva testa (Peabody slikovni test rječnika - PPVT-III-HR i Stuttering Severity Instrument - SSI-4). Također, izrađen je materijal koji se sastoji od rečenica različite sintaktičke složenosti. Materijal služi za procjenu utjecaja sintaktičke složenosti i leksičkog priziva na mucanje. Za obradu podataka korištena je deskriptivna statistika. Uzorak ispitanika čine četiri člana obitelji genetski opterećene mucanjem. Svi su ispitanici muškog spola, a njihova dob je 23, 20, 16 i 7 godina. Rezultati su prikazani kvalitativno i kvantitativno. Tri od četiri ispitanika mucaju, a raspon jakosti njihovog mucanja kreće se od vrlo blagog do teškog mucanja. Dva od četiri ispitanika pokazuju ispodprosječne jezične sposobnosti na mjeri opsega rječnika. Sintaktička složenost ni u jednom slučaju ne utječe na mucanje, dok leksički priziv utječe na mucanje samo onog ispitanika koji pokazuje ispodprosječne jezične sposobnosti. Istraživanjem se nije u potpunosti potvrdilo da su nedostaci u jezičnoj obradi povezani s mucanjem. Mucanje je prisutno kod ispitanika urednog jezičnog razvoja jednako kao i kod ispitanika s nedostacima u jezičnom razvoju. Međutim, kad su prisutni veći jezični zahtjevi, ispitanik kod kojeg su utvrđene ispodprosječne jezične sposobnosti postiže lošiju izvedbu. Zaključno, genetika i jezične sposobnosti su dva rizična čimbenika koji mogu dovesti do mucanja, ali to nije nužno. Dokaz za to je četvrti ispitanik kod kojeg se mucanje nije pojavilo. No, potrebna su opsežnija istraživanja koja bi obuhvatila navedene rizične čimbenike kako bi se rezultati mogli generalizirati.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Logopedija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Ana Leko Krhen
(mentor)